Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeldal, Frode
dc.contributor.authorHaga, Janne Rong
dc.contributor.authorUrke, Henriette Holstad
dc.date.accessioned2021-09-14T17:17:01Z
dc.date.available2021-09-14T17:17:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55685251:59667257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777209
dc.descriptionFull text available on 2100-12-31
dc.description.abstractVerden er preget av økt globalisering og effektiviseringspress, som også gjelder også helse- og omsorgssektoren. De siste årene har offentlig sektor vært preget av styringsprinsipp hentet fra privat sektor. For sykehusene har et slikt grep betydd innførsel av enhetlig ledelse: én ansvarlig leder på alle nivå. Innen helsesektoren har det blitt vanligere å slå sammen geografisk spredte enheter, som i flere tilfeller løses ved å benytte fjernledelse. Det rapporteres av ledere i sykehuset om stadig større arbeidspress og økende antall administrative oppgaver. Denne studien er et forskningsbidrag som undersøker utfordringer knyttet til fjernledelse i sykehus, med følgende problemstilling: «Hvilke utfordringer finnes for fjernledelse i helseforetak?» For å besvare problemstillingen er det gjennomført en kvalitativ analyse i form av en casestudie. Casebedriften er et universitetssykehus i Norge som har virksomhet spredt over ulike geografiske lokasjoner. Det er samlet inn data gjennom dybdeintervju av ledere og medarbeidere ved to lokasjoner. For å sette den innsamlede dataen i et teoretisk perspektiv er det benyttet ulike ledelsesteorier og former for styring i helse- og omsorgssektoren. Videre er det sett på teorier innen kommunikasjon, tillit, integrasjon og samhandling i et fjernledelsesperspektiv. Studien har avdekket flere utfordringer for fjernledere i helseforetak. Studiens funn tyder på at en av de største utfordringene for fjernledere er å bidra til økt integrasjon og samhandling mellom lokasjonene. En fjernleder må jobbe for at den «fjerne» lokasjonen blir selvstendig, men samtidig er det ønskelig at lokasjonen opplever en tilhørighet til resten av organisasjonen. Et annet funn tyder på at det er ekstra utfordrende for en fjernleder å bygge relasjoner og tillit på tvers av lokasjoner. Sett opp mot ønsket om integrasjon, skaper dette utfordringer for fjernlederen. Ulikheter mellom lokasjonene kan også skape utfordringer i form av ulik kompetanse blant de ansatte på de ulike lokasjonene, noe som kan være utfordrende for en fjernleder å balansere.
dc.description.abstractThe world is characterized by increased globalization and efficiency pressure, and this also applies to the healthcare sector. In recent years, the public sector has been characterized by management principles taken from the private sector. For hospitals, a change like this has meant the introduction of unified management: one responsible leader at every level. In the healthcare sector, it has become common to combine geographically dispersed units, which in many cases are solved by leading at a distance. Leaders in hospitals report about increased work pressure and increased number of administrative tasks. This study examines challenges related to leading at a distance in hospitals, and addresses the research question “What are the challenges with leading at a distance in a health enterprise?” To answer the question, a qualitative analysis in the form of a case study has been executed. We have cooperated with a Norwegian university hospital that has operations spread over various geographical locations. Data has been generated through interviews of managers and employees at two different locations. In order to study the generated data in a theoretical perspective, different management theories and forms of governance in the healthcare sector were studied. Furthermore, the theoretical framework also draws on theories about communication, trust, integration and interaction, to explore factors related to leading at a distance. The study has revealed several challenges connected to leading at a distance in a health enterprise. The study's findings indicate that one of the biggest challenges is to contribute to increased integration and interaction between the locations. The leader must try to achieve independency for the distanced location, and at the same time make it feel as a part of the rest of the organization. Another finding suggests that it is extra challenging for the leader to build relationships and trust across locations. The desire for integration creates great challenges for leadership at a distance. Differences in the locations can also create challenges in the form of different competence among the employees, which can be challenging for a leader at a distance to balance.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFjernledelse i helseforetak: En casestudie av et universitetssykehus i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel