Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKyaw, Khine
dc.contributor.authorSolheim, Robin
dc.date.accessioned2021-09-14T17:16:20Z
dc.date.available2021-09-14T17:16:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55684816:61646322
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777185
dc.description.abstractMotorsport er en av de beste mulighetene for markedsføring for bilprodusenter. Bilene kjemper side om side på banen og teamene kjemper i depotet. Motorsport er en unik sport på en måte, fordi tilskuerne kan gå til butikken og kjøpe nesten den eksakt samme bilen som de ser deres helter bruke under en løpshelg. For eksempel, den ikoniske blå og gule Subaru Impreza WRC bilen eller legenden Ford GT40, bare for å nevne to veldig populære biler som ble kjente gjennom motorsport. Bilprodusenter bruker titalls millioner dollar årlig for å støtte deres racingavdeling, selv om det bare er for å slå en annen person eller for å bygge en merkevare. Fortsatt et spørsmål angående racingprogrammene for bilprodusenter er firmaets økonomiske verdi. Også effekten av deltakelsesresultatene er stort sett ikke undersøkt i motorsport ved bilfabrikantene. For eksempel, er det mer verdifullt for merkene som vinner løpene, eller er det rett og slett bare deltakelsen, og derfor bare synliggjøringen av merket som skaper verdi for bilprodusentene? Denne studien presenterer en hendelsesundersøkelse av effekten av prispåvirkningen til bilprodusentenes aksjepris under noen av de mest prestisjefylte løpene i motorsportens verden. Løpene i denne studien er de tre kronjuvelene i motorsport, som er Indianapolis 500 (IndyCar), 24-timersløpet på Le Mans (utholdenhets racing) og Monaco Grand Prix (Formel En), pluss Daytona 500 (NASCAR). Denne tilnærmingen tillater bruken av historiske data i analysen av verdibidraget til bilprodusentene fra en spesiell løpshelg. Funnene fra denne studien viser at de bilprodusentene som deltar i motorsport sett som en gruppe har det svært vanskelig for å oppnå en økende markedsverdi fra disse løpene. Bakgrunnen for denne studien er tidligere artikler som analyserer effekten av firmaer som sponser løpsbiler og det gamle ordtrykket grunnlagt av Detroits bilprodusenter «Vinn på søndag, Selg på mandag», (oversatt av undertegnede).
dc.description.abstractMotorsport is one of the best marketing options for car manufacturers. The cars fight side by side on track and the teams fight in the pit lane. Motorsport is a unique sport in one way, because the spectators can go to a store and buy almost the exact same car they see their heroes drive during a race weekend. For example, the iconic blue and yellow Subaru Impreza WRC car or the legendary Ford GT40, just too mention two really popular cars that motorsport made famous. Car manufacturers use tens of millions of dollars annually to support their racing division, even if it is just to beat another person or to build a brand. Still at question in racing programs for the car manufacturers is the economic value of the firm. Also largely unexamined in motorsport by car manufacturers is the impact of participation outcomes. For example, is it more valuable for car manufacturers that are winning races, or is it simply participation and, thus, exposure of the brand that brings value to the car manufacturers? This study presents an event study analysis of the car manufacturers share price impact during some of the most prestigious races in the world of motorsport. The races in this study are the triple crown in motorsport, which are the Indianapolis 500 (IndyCar), the 24 Hours of Le Mans (Endurance Racing) and the Monaco Grand Prix (Formula One), plus Daytona 500 (NASCAR). This approach allows the use of historical data in the analysis of the value contribution to car manufacturers from a special race weekend. The findings of this study show that car manufacturers that go racing viewed as a group have a hard time to gain any market value from these races. The background for this study is past papers that analysis the effects of the sponsoring firms of race cars and the old adage founded by Detroit’s car manufacturers, “Win on Sunday, Sell on Monday”.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Value Contribution of Car Manufacturers That Go Racing
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel