AR-implementering på bygg- og anleggsprosjekt En kvalitativ studie av Veidekkes XR-prosjekt
Abstract
Ifølge Byggenæringens Landsforening (u. å.) endrer digital teknologi måten vi planlegger, bygger og vedlikeholder infrastruktur og bygg på, og ved bruk av avanserte digitale løsninger vil det være mulig å gjøre dette mer effektivt. Mange aktører, inkludert Veidekke, har kommet langt i å ta i bruk slike digitale verktøy, deriblant BIM og 3D-modellering, og enkelte er i pilotfasen når det gjelder å ta i bruk mer avanserte digitale hjelpemidler, som VR og AR. Til tross for at teknologien blir mer og mer brukt, er litteraturen knyttet til XR teknologi med fokus på byggenæringen foreløpig ikke spesielt omfangsrik, og da spesielt med tanke på hvordan AR-implementering påvirker arbeidspraksis og prosesser i organisasjonen for å nå ønskede mål og forventninger. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling utarbeidet for å undersøke hvordan bygg- og anleggsbedrifter kan gjennomføre en vellykket implementering av AR-teknologi i sin organisasjon: «Hvilke tiltak bør ledere anvende i en teknologisk endringsprosess, der AR-teknologi blir tatt i bruk, for at medarbeidere skal oppleve det som en vellykket implementering av ny teknologi?».For å undersøke medarbeidernes opplevelse av den teknologiske endringsprosessen med innføring av AR-teknologi, ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Datainnsamlingen ble gjennomført i form av dybdeintervjuer med åtte medarbeidere på fire forskjellige pilot-prosjekt i Veidekke, som alle har testet AR-teknologien Trimble SiteVision. Studiens funn viser at en kombinasjon av tilstrekkelig kommunikasjon og involvering er nødvendig for å skape en følelse av behov for endring, samt for å få medarbeidere engasjerte til å drive endringen fremover. For at endringen skal være gjennomførbar må det opprettes en styringsgruppe med de riktige endringsagentene. Funnene viser at det er viktig at gruppen består av både engasjerte endringsagenter som har direkte kontakt med medarbeidere for å vise personlig omtanke, og for å sikre oppfølging og veiledning, i tillegg til representanter fra toppledelsen som kan legge til rette for endring ved bruk av makt eller forhandlinger. Videre peker studien på at det er viktig å sette klare mål og vise til fremskritt ettersom dette inspirerer, samtidig som det gir motivasjon, støtte og forståelse. Til slutt kommer det frem at endringen må forankres på en tilstrekkelig måte i ledelsen for å unngå å falle tilbake i gamle mønstre, og for å sikre ressurser til endringsprosessen slik at tid og innsats som er lagt ned i prosessen, ikke er forgjeves. Digital technology is changing the way we plan, build and maintain infrastructure and buildings, and using advanced digital solutions may make these processes more efficient, according to Byggenæringens Landsforening (u. å.). Many companies, including Veidekke, have come a long way in using such digital tools, including BIM and 3D modeling, and some are in the pilot phase when it comes to using more advanced digital tools, such as VR and AR. Although the technology is more and more common, the literature related to XR technology with a focus on the construction industry is not yet very comprehensive, and especially with regard to how AR implementation influences work practices and processes in the organization. With this in mind, the following problem was prepared to explore how construction companies may successfully implement AR technology in their organization: "What measures should leaders use in a technological change process, where AR technology is adopted, for employees to experience it as a successful implementation of new technology?".In order to investigate the employees' experience of the technological change process with the introduction of AR technology, a qualitative research method was used. The data collection was conducted in the form of in-depth interviews with eight employees at four different pilot projects in Veidekke, all of which have tested the AR technology Trimble SiteVision. The study's findings show that a combination of adequate communication and involvement is necessary to create a sense of need for change, as well as to get employees motivated to drive the change going forward. For the change to be possible, a steering group must be set up with the right change agents. The findings show that it is important that the steering group consists of both committed change agents who have direct contact with employees to show personal care and to ensure follow-up and guidance, in addition to representatives from top management who can expedite change using force or negotiations. Furthermore, the study points out that it is important to set clear goals and point to progress because this inspires and provides motivation, support and understanding. Finally, it emerges that change must be sufficiently rooted in the top management in order to avoid falling back into old patterns, and to secure resources for the change process so that time and effort put into the process is not in vain.