Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDenstadli, Jon Martin
dc.contributor.authorSkauge, Joakim Duun
dc.contributor.authorWinge, Vegard Bergmann
dc.date.accessioned2021-09-14T17:15:10Z
dc.date.available2021-09-14T17:15:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55684932:61542710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777153
dc.description.abstractFormålet med studien var å avklare konkrete faktorer som kan forklare hvorvidt kunder hos Coop Obs ønsker å ta i bruk den nye selvbetjeningsapplikasjonen ShopExpress eller ikke. For å besvare problemstillingen, utformet vi en konseptuell modell med Technology Acceptance Model som grunnmodell. Videre ble modellen utvidet til å inkludere tre indremotiverte faktorer, som er antatt å være viktige i en forbrukerkontekst, i tillegg til to faktorer som skulle måle kundenes oppfatning av motiv for innføring av appen. På grunn av koronaviruspandemien ble utvalget i tverrsnittsundersøkelsen i stor grad begrenset til selvutvelgelse gjennom sosiale medier, med en endelig størrelse på 313 respondenter. For hypotesetesting ble det brukt bekreftende faktoranalyse gjennom Structural Equation Modeling. Blant annet indikerte funn at holdning til bruk av ShopExpress er den faktoren som har størst positiv påvirkning på intensjon om bruk, etterfulgt av oppfattet fornøyelighet, mens behov for menneskelig interaksjon er den største hindringen. Videre var det støtte for at når respondentene opplever at teknologien ble innført med hensikt å gi dem fordeler, var de mer positive til å ta i bruk applikasjonen. Til vår kunnskap er studien den første til å inkludere motiv for introduksjon i forbindelse med teknologiadopsjon, og den første empiriske studien på denne typen teknologi i Norge.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine which factors can help explain whether customers at Coop Obs would want to use the new self-service application ShopExpress or not. To answer the research question, a conceptual model based on Technology Acceptance Model was defined. Furthermore, the conceptual model included three internally motivated factors, which are assumed to be important in a consumer context, as well as two factors which would measure how customers perceive the motives for implementing the app. Because of the coronavirus pandemic, the sample in this cross-sectional study was limited to self-selection through social media, with a final sample of 313 respondents. Structural Equation Modeling was used to test the hypothesis, and amongst other things, findings indicated that attitude to use had the largest positive effect on intention to use, followed by anticipated enjoyment, whilst need for interaction was the largest barrier for intention to use. Also, there was support for customers being more positive towards using the technology when they perceived that the application was intended to benefit customers. To our knowledge, this is the first study to include perceived motive in relation to technology adoption and is also the first empirical study of this type of technology in Norway.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleForklaringsfaktorer for holdning til og intensjon om bruk av selvskanningsappen ShopExpress
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel