Show simple item record

dc.contributor.advisorTrønnes, Haakon Andreas
dc.contributor.authorNøvik, Mari
dc.contributor.authorOlsen, Ida Marie Leithe
dc.contributor.authorSættem, Sindre
dc.date.accessioned2021-09-14T17:13:04Z
dc.date.available2021-09-14T17:13:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81689313:82367452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2777089
dc.description.abstractDenne studien undersøker om investorer er villige til å godta lavere avkastning for miljømessige og sosiale fordeler. Sammenhengen mellom en «grønn merkelapp» på obligasjoner og denne merkelappens eventuelle effekt på avkastning i obligasjonsmarkedet evalueres ved hjelp av en multippel regresjonsmodell. Studien ser på børsnoterte norske og svenske selskapsobligasjoner. Ved en sammenligning av grønne obligasjoner med ikke-grønne obligasjoner med ellers samme finansielle struktur, er det funnet at investorer betaler en «grønn premie» på 34 basispunkter av årlig avkastning.
dc.description.abstractThis paper examines whether investors are willing to lose out on profit in exchange for environmental and social benefits. A multiple regression model is used to study the relationship between the “green label” on a bond, and its yield spread. The study examines corporate bonds in the Norwegian and Swedish markets. By comparing green bonds and non-green bonds otherwise equally structured, the study finds that investors pay a “green premium” of 34 basis points annually.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet norske og svenske obligasjonsmarkedet: Eksisterer den grønne premien?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record