Beskrivelse av oppstarter som selger til offentlig sektor
Abstract
Tolv prosent av verdensøkonomien blir årlig brukt på offentlige anskaffelser. Formålet med denne oppgaven er å utforske fenomenet om oppstartsselskaper som har som hovedformål å tilby den offentlige sektoren med goder eller tjenester. Disse oppstartene kalles Born-public Ventures(BPV), og selv om dette fenomenet om offentlig sektor orienterte oppstarter ikke er nytt så har det i stor grad blitt oversett av det akademiske miljøet. Verken forskningsfeltene innen offentlig anskaffelse, offentlig innovasjon eller entreprenørskap dekker dette litteraturgapet.
I dette eksplorative studiet blir fem caser bygget basert på fem norske BPV'er. Ved å kryssanalysere disse casene blir visse trender synlige. Et mønster på aksept av offentlig anskaffelses forskrifter relativt til selskapets avhengighet av deres offentlige kunde blir synliggjort, og ved bruk av dette blir et rammeverk basert på tre kategorier av BPV'er bygd. Den første kategorien er Hardly BPV, oppstarter som har forsøkt og/eller vunnet en anbudsrunde, men som hovedsakelig jobber seg inn mot private kunder. Den andre, Basic-BPV, som tilbyr produkter eller tjenester som passer både privat og offentlig sektor, men som primært sikter seg på det offentlige markedet. I casene presentert i oppgaven her ser vi at disse er synlig til å satse på det private markedet i utlandet. Sist, True-BPV. True-BPV er oppstarter som har det å oppfylle et offentlig behov som sitt hovedformål fra starten av.
I diskusjonen presenteres et forlag til retningslinjer entreprenører kan bruke om de vurderer å opprette en BPV.
Resultatene fra dette studiet tilrettelegger for mer forskning innen feltet til Born-public Ventures. Innsikt er presentert som kan ha nytte for offentlige anskaffere. Ingen av oppstartene intervjuet i prosjektet her gjennomførte noen av rutinene til offentlig anskaffelse av innovasjon, som antyder behov for bedre løsninger.