Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlbrechtsen, Eirik
dc.contributor.authorFung, Mei Yain
dc.contributor.authorHelle, Karina Ness
dc.date.accessioned2021-09-14T17:08:46Z
dc.date.available2021-09-14T17:08:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:58793592:58858389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776981
dc.description.abstractBygg- og anleggsnæringen er en av næringene i Norge med flest rapporterte arbeidsulykker og arbeidsskadedødsfall og arbeidstilsynet etterlyser handling. Arbeidsformen i bygg- og anleggsbransjen kjennetegnes ved at det er prosjektbasert. Hvert prosjekt kan ses på som unike med egne mål, tidsrammer og ressurser. Prosjekterende kan være arkitekter og rådgivende ingeniører innen flere fagfelt, og er den aktøren som setter grunnlag for hvordan et bygg eller anlegg skal bygges. Forskning viser til at opp mot 50% av ulykker kan knyttes til prosjektering. Denne masteroppgaven undersøker det proaktive sikkerhetsarbeidet i prosjekteringsfasen i bygg- og anleggsprosjekter og prosjekterendes rolle i sikkerhetsarbeidet. Fokuset i denne oppgaven er på faktorer i prosjekteringsfasen som kan påvirke sikkerheten i utførende fase, og hvordan prosjekterende forholder seg til arbeidet med å forebygge ulykker. Formålet er å finne ut av hva slags påvirkningskraft prosjekterende har, hvordan valg og beslutninger som tas av prosjekterende kan påvirke sikkerhet i utførende fase og hva som kan gjøres bedre i prosjekteringsfasen. I forskningsdesignet er det benyttet tre ulike metoder som har hver sine fordeler. En faktorliste er utformet med utgangspunkt i en publisert artikkel som omhandler tema. Denne listen er revidert etter hver endt metode. Først ble det utført en litteraturstudie med hensikt om å samle faktorer som, basert på publisert forskning, antas å påvirke sikkerhetsprestasjon i utførende fase og å undersøke hva andre forskningsmiljøer sier om tematikken. Videre ble det utført en ex post facto studie for å belyse eventuelle nye funn og for å relatere tema til faktiske ulykker. Den siste metoden var en delphi-studie hvor eksperter diskuterte tidligere funn, rangerte dem og foreslo tiltak og forbedringsforslag. Funnene i denne forskningsstudien tilsier at prosjektering kan påvirke sikkerheten i utførende fase. Undersøkte hendelser i ex post facto studien samsvarer godt med funn i litteraturstudien, som viser en klar sammenheng mellom prosjektering og sikkerhet i byggefasen. De forskjellige aktivitetene i prosjekteringsfasen påvirker sikkerheten i utførende fase på ulike måter. Uønskede hendelser kan skje som følge av tekniske og beregningsfeil eller manglede risikostyring i prosjekteringsfasen. I studien er det identifisert tolv faktorer fordelt på syv hovedtemaer som direkte er koblet til hvordan prosjekterende påvirker og hva som kan gjøres bedre. Hovedtemaene er kompetanse samhandling/samarbeid, organisatorisk erfaring, strategi, infrastruktur, system og regulering. Av disse er det kompetanse og samhandling/samarbeid som er ansett som viktigst. Denne studien kan støtte og å gi innsikt i ny kunnskap til forskning innen sentrale tema relatert til sikkerhet i bygg- og anleggsbransjen. Faktorlisten kan brukes til utviklingsarbeid i bedrifter, eller som støtte i utvelgelse av leverandører når sikkerhet brukes som et konkurransekriterium i utvelgelsesprosessen. Fra egen studie er det usikkerhet rundt hvordan faktorene påvirker hverandre og hvilke som bør prioriteres først.
dc.description.abstractThe Norwegian Labour Inspection Authority calls for action in the Norwegian construction industry due to large amount of reported work accidents and occupational deaths. The industry is characterized by a typical project-based work structure. Each project can be viewed as unique with its own goals, timeframes and resources. Designers can be defined as architects and consultant engineers in a number of disciplines, and they develop the groundwork for the build. Research indicates that up to 50% of accidents can be associated with early project phase and design. This master thesis explores proactive safety work in the design phase of construction projects and the designer’s role in the safety work. The focus of this thesis is on factors in the design phase which can affect the safety in the execution phase, and how designers relate to accident-prevention work. The purpose is to explore the impact designers have, how choices and decisions made by designers can affect safety in execution phase and what can be done better in the design phase. The research design consists of three different methods, each with their own advantages. A list of factors was composed based on a published article that deals with the topic. This list is revised according to each completed method. First, a literature study was conducted with the intention of gathering factors that, based on published research, are believed to influence safety performance in the executive phase and to investigate what other research implies with regards to the topic. Furthermore, an ex post facto study was conducted to elucidate any new findings and to relate the topic to actual accidents. The last method was a delphi study in which experts discussed previous findings, ranked them and suggested measures and appropriate actions. The findings in this research study indicate that design can affect safety in execution phase. Findings in investigated events in the ex post facto study correspond well with findings in the literature study and shows a clear connection between design and safety during the construction phase. Different activities in the design phase affect safety in the execution phase in various ways. An incident can occur as a result of technical or calculation errors or lack of risk management in design phase. Twelve factors divided into seven main categories are identified in this study. The factors are directly linked to the designer’s influence and what can be done better. The main categories are competence, interaction/collaboration, organizational experience, strategy, infrastructure, system and regulation. Of the main categories, competence and interaction/collaboration are considered most important. This study can support and provide insights into new knowledge relevant for research regarding issues related to safety in the Norwegian construction industry. The list of factors can be used for organizational development purposes, or as support in supplier selection processes when safety is used as a competitive criterion. There is uncertainty associated with the influence the factors have on each other, and which to prioritize.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSikkerhet i prosjektering i bygg- og anleggsprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel