Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToscher, Benjamin
dc.contributor.authorAase, Jørgen Berntson
dc.contributor.authorKlevar, Erik Sannesmoen
dc.date.accessioned2021-09-14T17:08:00Z
dc.date.available2021-09-14T17:08:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53600971:55119563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776967
dc.description.abstractDenne masteroppgaven består av en eksplorativ studie med mål om å identifisere entreprenørielle ferdigheter blant musikkartister. Vi har samlet data fra artister som enten har vunnet eller blitt nominert til en Spellemannspris. Vi har dermed samlet data fra artister som har hatt en vedvarende suksess og som vi anser som entreprenørielle karrierer i musikkbransjen. Med denne dataen har vi gjennomført en induktiv studie hvor vi har prøvd å identifisere viktige entreprenørielle ferdigheter basert på artistenes individuelle erfaringer og hvordan de har handlet og reagert på situasjoner i karrieren deres. Entreprenørielle ferdigheter er et begrep som beskriver ferdighetene entreprenører har, som kan bli brukt til å bedre utfallet av bedrifter. Forskere er enige om at entreprenørielle ferdigheter er viktig for artister og musikere for å ha bærekraftige karrierer (Beckman, 2005, 2007; Bennett, 2009; Bridgstock et al., 2016; Thom, 2015, 2016, 2017). Forskning har tidligere fokusert på artister som er utdannet innen musikk i høyere utdanning, uavhengig av deres karrierestatus (Beckman 2005, 2007, 2008; Bennett, 2016; Daniel & Daniel 2015, Miller et al., 2017; Thom 2016, 2017; Toscher, 2019, 2020; Toscher & Morris Bjørnø, 2019; Pollard & Wilson, 2014). Dette innebærer at forskere har brukt akademisk en tittel som et forhåndsinnstilling for å forske på entreprenørielle ferdigheter blant artister. Entreprenørielle ferdigheter er avhengig av kontekst (Kutzhanova et al., 2009), noe som betyr at det er viktig å identifisere nye entreprenørielle ferdigheter i et musikkperspektiv. Funnene våre indikerer at de viktigste entreprenørielle ferdighetene for artister kan bli delt inn i fire teoretiske dimensjoner; domenekunnskapsferdigheter, ledelsesferdigheter, selvledelsesferdigheter og forretningsstrategiferdigheter. Forskningen i denne studien har implikasjoner som kan være relevant for artister og utdanningsinstitusjoner som tilbyr høyere musikkutdanning. Vi tror at studien kan bli brukt av profesjonelle og aspirerende artister som ønsker å vite hva som trengs for å ha suksess, ved siden deres musikktalent. Studien kan også gi implikasjoner for videre utvikling av entreprenørskapsutdanning i høyere musikkutdanning, og gi forskere mer data på hvilke ferdigheter som burde bli lært bort til studenter.
dc.description.abstractThis master’s thesis consists of an explorative study with the goal of identifying entrepreneurial skills among music artists. We sampled data from artists who have either won or been nominated to a Spellemann award, and representatives of artists who have won or been nominated to a Spellemann award, known as the Norwegian Grammy Awards. We thus sampled data from artists who have had sustained success in what we deem to be entrepreneurial careers as the top artists in music. With this data from artists, we performed an inductive study that aimed to contribute to identifying important entrepreneurial skills based on these individuals’ experiences and how they acted and reacted to situations in their careers. Entrepreneurial skills is a term that is used to describe the skills that entrepreneurs possess that can be used to improve the outcome of entrepreneurial ventures. Researchers agree that entrepreneurial skills are important for artists and musicians to have sustainable careers (Beckman, 2005, 2007; Bennett 2009; Bridgstock et al., 2016; Thom, 2015, 2016, 2017). Research up until this point has been focused on artists who are educated in music within tertiary education, disregarding their artistic status or situation in their careers (Beckman, 2005, 2007, 2008; Bennett, 2016; Daniel & Daniel, 2015, Miller et al., 2017; Thom, 2016, 2017; Toscher, 2019, 2020; Toscher & Morris Bjørnø 2019; Pollard & Wilson, 2014). This means that research has used an academic title as a preset for research of entrepreneurial skills among artists. Entrepreneurial skills are context-based (Kutzhanova et al., 2009), which makes it important to identify new ones in a music context. Our findings indicate that the most important entrepreneurial skills for artists can be divided into four aggregated dimensions; domain knowledge skills, leadership skills, self- management skills, and business strategy skills. This study has implications that are relevant for artists and higher education institutions that offer higher music education. We believe the study can be used by professional and aspiring artists who want to know what it takes to become a success aside from their musical talent. Additionally, the study can have implications for the further development of entrepreneurship education in higher music education, giving researchers more data on what skills should be taught to students.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn explorative study of entrepreneurial skills among musical artists
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel