Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTusvik, Amalie
dc.contributor.authorHunvik, Hanne Martine Bø
dc.date.accessioned2021-09-14T17:06:01Z
dc.date.available2021-09-14T17:06:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776917
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNetthandelen er i kontinuerlig vekst og handlemønsteret til forbrukerne er stadig i endring. Fiolen er en gave- og interiørbutikk i Stryn, som har drevet fysisk butikk siden 1989. I februar 2021 ble det i tillegg lansert nettbutikk, for å nå ut til flere kunder i hele landet. Per dags dato er nettbutikken fremdeles i oppstartsfasen, som gjør at bedriften har et behov for å kartlegge hvordan de kan lykkes med nettbutikk, og forstå hva som skal til for å styrke salgsgrunnlaget i bedriften gjennom sin nettbutikk. Dette resulterte i følgende problemstilling: Hvordan kan Fiolen styrke salgsgrunnlaget i bedriften gjennom sin nettbutikk? I teoridelen presenteres det litteratur om kjøpsatferd, motivasjon til kjøp, kundeservice, digital markedsføring og konkurransemidler. For å besvare denne problemstillingen er det gjort kvalitative dybdeintervjuer, med seks av Fiolen’s aktuelle kunder. Dette for å få et innblikk og forståelse i kjøpsatferden til kundene på nett, og holdningene knyttet til markedsføring og bedriften Fiolen. For å videre kunne bygge disse funna opp mot situasjonen til Fiolen, er det gjort et kvalitativt dybdeintervju med gründer og daglig leder av bedriften, Astrid Randi Bø Hunvik. Funna fra de aktuelle kundene diskuteres opp mot teorier og informasjon fra daglig leder. Deretter utarbeides det en strategi med en angivelse av tiltak, som kan bidra til å styrke salgsgrunnlaget til Fiolen gjennom sin nettbutikk. Dette er tiltak som er knyttet til kundeservice og markedsføring i forhold til nettbutikk, som fra kundenes perspektiv sees på som avgjørende faktorer i deres kjøpsprosess. Resultatet av denne forskningen viser hvor viktig det er for nettbutikken til Fiolen å tilby blant annet tydelige produktbeskrivelser og produktbilder, gode frakt-, bytte- og returordninger, trygge betalingsløsninger og følge opp kunden etter kjøp. Videre viser forskningen at for å nå ut til kundene er markedsføringsplattformer som sosiale medier noe Fiolen vil ha fordeler med å benytte. Oppgaven er konfidensiell, da det er innhentet personopplysninger til dette prosjekt.
dc.description.abstractE-commerce is in continuous growth and the shopping pattern of consumers is constantly changing. Fiolen is a gift and interior design store in Stryn, which has run a physical store since 1989. In February 2021, an online store was also launched, to reach more customers throughout the country. As of today, the online store is still in the start-up phase, which means that the company has a need to map out how they can succeed with an online store, and understand what it takes to strengthen the sales base in the company through its online store. This resulted in the following issue: How can Fiolen strengthen the sales base in the company through its online store? The theory section presents literature on purchasing behavior, motivation to purchase, customer service, digital marketing and competitive means. To answer this question, qualitative in-depth interviews have been conducted with six of Fiolen's current customers. This is to get an insight and understanding of the buying behavior of customers online, and the attitudes related to marketing and the company Fiolen. In order to further build these findings on the situation of Fiolen, a qualitative in-depth interview has been conducted with the founder and CEO of the company, Astrid Randi Bø Hunvik. Findings from the relevant customers are discussed against theories and information from the CEO. Then a strategy is prepared with an indication of measures, which can help strengthen the sales basis for Fiolen through its online store. These are measures that are linked to customer service and marketing in relation to the online store, which from the customers' perspective are seen as decisive factors in their purchasing process. The results of this research show how important it is for Fiolen's online store to offer clear product descriptions and product images, good shipping, exchange and return schemes, secure payment solutions and follow up the customer after purchase. Furthermore, research shows that in order to reach customers, marketing platforms such as social media are something Fiolen will have the benefits of using. The assignment is confidential, as personal information has been obtained for this project.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan Fiolen styrke salgsgrunnlaget i bedriften gjennom sin nettbutikk?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel