Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDobler Svetlana
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisorGlave-Geo Richard
dc.contributor.authorEikaas Solheim Aleksander
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:35Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:82450651:82454170
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776903
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne oppgaven avslører ikke bare effekten av merkevarekapitalen på merkevarepreferanser og kundenes kjøpsintensjoner, men viser også urovekkende funn og effekter av egne merkevarer som påvirker LobNobs merkevarekapital og kundenes kjøpsintensjoner. Det teoretiske rammeverket i denne undersøkelsen er sterkt inspirert av tidligere forskning og undervisning på NTNU Campus Ålesund. Til dette vektlegges Keller sine teorier, men også forbrukerprosessen, resonanspyramiden og en hovedartikkel. Grunnen til valget er at temaområdene er samfunnsrelevante, og en kan gjennomføre en mindre markedsanalyse. En annen hovedgrunn er at en selv har fattet interesse med ligningen Y=bo + b1x1 + b2x2 + b3x3 …… + e. For innsamlingen i undersøkelsen ble det designet og utformet spørreundersøkelse via «Google forum» og senere pushet (lagt ut) ut på Facebook. Totalt fikk undersøkelsen inn 150 respondenter av de ulike aldersgruppene, og er varierende. Etter arbeidet med innsamlingen kunne en starte og analysere dataene og dette ble gjort i programvaren SPSS. Etter gjennomgang av dataene viser det seg at validiteten eller relabiliteten er god og korrelasjon ut fra modellene og analysene. Resultatene viser at det kan forklares sammenhenger mellom de uavhengige og avhengige variablene og kan være nyttig for andres forskningsarbeid siden det kan gi forståelse for hvilken faktor som påvirker kjøpsintensjoner eller merkevarepreferanse. Dette kan også være viktig for Sibelia AS å se over, siden målet til forskeren er å hjelpe dem. Oppgaven er også konfidensiell siden den kan være skadelig for noen av partene, og valget er derfor at denne oppgaven helst ikke bør deles. Men NTNU har tilgang hvis det eventuelt skulle brukes i forskning eller andre sammenhenger. Nøkkelord: Kjøpsintensjoner, merkevarepreferanse, merkevarekapital, bruker-frekvens, EMV.
dc.description.abstractSummary The purpose of this thesis not only reveals the effect of brand equity on brand preferences and customers purchase intentions, but also shows disturbing findings and effects of own brands that affect LobNobs brand equity and customers purchase intentions. The theoretical framework in this study is strongly inspired by previous research and teaching at NTNU Campus Ålesund. For this, Keller's theories are emphasized, but also the consumer process, the resonance pyramid, and a main article. The reason for the choice is that the thematic areas are societal relevans, and a smaller market analysis can be carried out. Another main reason is that one has taken an interest in the equation Y = bo + b1x1 + b2x2 + b3x3 …… + e. For the collection in the survey, a survey was designed and formulated via the "Google forum" and later pushed (posted) on Facebook. A total of 150 respondents from the various age groups received the survey, and it varies. After the work with the collection, one could start and analyze the data, and this was done in the software SPSS. After reviewing the data, it turns out that the validity or reliability is good, and correlation based on the models and analyzes. The results show that connections between the independent and dependent variables can be explained and can be useful for others' research work since it can provide an understanding of which factor influences purchasing intentions or brand preference. This may also be important for Sibelia AS to review, as the goal of the researcher is to help them. The task is also confidential since it can be harmful to some of the parties, and the choice is therefore that this task should preferably not be shared. But NTNU has access if it should be used in research or other contexts. Keywords: Purchase intentions, brand preference, brand equity, user frequency, EMV.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLobNobs Brand Equity og kundenes kjøpsintensjoner 3 rike vinnere og 5 millioner tapere. (Graver 2018)
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel