Show simple item record

dc.contributor.advisorMustafa, Ghulam
dc.contributor.authorMobin, Farzana
dc.date.accessioned2021-09-14T17:05:06Z
dc.date.available2021-09-14T17:05:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59703510:33258387
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776882
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDigitalisering er et alarmerende fenomen som forvandler eksisterende ledelse i rask fart. Digitalisering endrer landskapet i arbeidet, inkludert hvordan man effektivt kan lede ansatte i den digitale æra. Selv om lederegenskaper og atferdsteorier alltid dukker opp for å identifisere utfordringer for ledere i komplekse og skiftende ledelsesmiljøer, er forskning i det kombinerte feltet digitalisering og lederegenskaper ennå ikke å bli undersøkt nærmere. Denne studien tar sikte på å forstå hvordan digitalisering påvirker lederegenskaper og atferd i digital tidsalder. For å oppnå dette, skisserer studien først utfordringene med digitalisering og for det andre analyserer Mumford ledelsesteorier og to moderne former for ledelsesteorier: transformasjonsform og autentisk ledelse i sammenheng med digitalisering. Selv om litteraturgjennomgangen vår antydet at lederegenskaper og atferd i den digitale tidsalderen for det meste er homogen, er de dybdeintervjuene våre med toppledelse og organisasjonsledere i Møre og Romsdal-regionen vektlagt på kjennetegnene til Millennial / Digital Native. utfordringene med digitalisering som finnes i de to formene for moderne ledelse (dvs. transformasjons- og autentisk ledelse). Stikkord: digitalisering, digital transformasjon, lederegenskaper og atferd, Millennial / Digital Native, transformasjonsledelse, autentisk ledelse
dc.description.abstractABSTRACT Digitalization is an alarming phenomenon that is transforming existing leadership in a rapid speed. Digitalization is changing the landscape of work including how to effectively lead employees in the digital era. Although the leadership skills and behavior theories are always emerging to identify challenges for leaders in complex and changing leadership setting, research in the combined field of digitalization and leadership skills is yet to be explored further. This study aims to understand how digitalization affects leadership skills and behaviors in digital age. To achieve this, at first the study outlines challenges of digitalization and secondly, analyze Mumford leadership theories and two contemporary forms of leadership theories: transformational and authentic leadership in the context of digitalization. Though our literature review suggested leadership skills and behavior in the digital age are mostly homogenous, our in-depth interviews with top management and organizational leaders of Møre and Romsdal region of Norway emphasized on the characteristics of Millennial/Digital Native are more compatible to deal with the challenges of digitalization found in the two forms of contemporary leadership (i.e. transformational and authentic leadership). Key words: digitalization, digital transformation, leadership skills and behavior, Millennial/Digital Native, transformational leadership, authentic leadership
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleLeadership in the context of digitalization: theoretical and empirical insights
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record