Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVolden, Frode
dc.contributor.advisorWattne, Ole Edward
dc.contributor.authorLundsaunet, Sigve Ekseth
dc.date.accessioned2021-09-14T17:03:09Z
dc.date.available2021-09-14T17:03:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:22636032
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776865
dc.description.abstractÅ være avhengig av navigasjonssystemer i veifinningssituasjoner er potensielt problematisk. Ett problem med navigasjonssystemer, og spesielt de med såkalt turn-by-turn-navigasjon, er at de kan senke menneskers evne til å bygge kognitive kart; vår mentale representasjon av det fysiske miljøet vi ferdes i. Tidligere forskning viser at designet på kartvisningen i et navigasjonssystem kan påvirke utviklingen av kognitive kart. Denne rapporten beskriver et kjøresimulator-basert eksperiment hvor deltakerne fikk i oppgave å kjøre tre forskjellige ruter med navigasjonsveiledning fra tre forskjellige typer kartvisninger. Disse tre kartvisningene ble så sammenlignet med tanke på hvilken effekt de hadde på utvikling av kognitive kart, kjøreytelse og blikkdata. Eksperimentet finner at å bruke nordorienterte kart med ekstra informasjon i form av landemerker kan føre til en moderat økning i kognitiv kartutvikling, men at det også fører med seg økt mengde feil og lengre tid der føreren ikke ser på veien.
dc.description.abstractRelying on navigation systems during wayfinding processes is potentially problematic. One issue with navigation systems, and especially turn-by-turn navigation, is that they may decrease humans’ ability to form cognitive maps; our mental representation of the physical environment we navigate in. Past research indicates that the design of the map interface in a navigation system can affect cognitive map development. This report describes a driving simulator-based experiment where participants were tasked with driving three routes with guidance from three different map interfaces. These three interfaces were then compared with regards to their effects on cognitive map development, driving performance and gaze metrics. The experiment finds that using north-up maps with extra landmark information leads to a moderate increase in cognitive map performance, but that this comes at a cost of an increased amount of mistakes and longer time spent not looking at the road.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEffects of different map interfaces on cognitive map development
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel