Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Anders-Petter
dc.contributor.authorÅrseth, Ane S.
dc.date.accessioned2021-09-14T17:02:15Z
dc.date.available2021-09-14T17:02:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:21255877
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776860
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtvikling av digital teknologi har eksplodert de siste 20 årene. I 2017 innførte offentlig sektor i Norge digitalt førstevalg, som innebærer at all kommunikasjon med innbyggerne skal skje elektronisk. Det legges opp til at befolkningen skal utføre disse digitale tjenestene på egenhånd. For mange eldre, som ikke har vokst opp med digital teknologi, betyr det at de må øke sine digitale ferdigheter. Ellers kan de bli ekskludert fra det digitale samfunnet. Denne studien ser på hvordan man kan motivere eldre til å øke sine digitale ferdigheter. Ved å intervjue 21 eldre vil jeg utforske hvilke motivasjoner som ligger bak eldres bruk av digital teknologi, og hvordan disse motivasjonene kan hjelpe å øke eldres digitale ferdigheter. Vil god design av digitale tjenester hjelpe eldre å øke sine digitale ferdigheter? Gjennom redesign av Innlandstrafikk mobilapp for billettsalg skal jeg utforske hva som er god design for eldre. Funnene fra denne studien viser at eldre kan bli motivert til å øke sine digitale ferdigheter ved å tilby tjenester på nettet som de er interessert i. Dette kan være en lavterskel mulighet for de som trenger å øke sine digitale ferdigheter. Ellers blir eldre motiver av givende kurs som er laget spesielt for eldre og tilpasset dem. Kompensere for eldres aldersrelaterte svekkelser er en kompleks oppgave og mange deler å ta stilling og tilrettelegge for. Det er derfor viktig å teste med mulige brukere i flere omganger for å få luket ut fleste mangler. Funn fra utarbeiding av prototyp med testing på eldre, viser at produkter kan gjøres enklere for de eldre.
dc.description.abstractDevelopment of digital technology has exploded in the last 20 years. In 2017, the public sector in Norway introduced digital first choice, which means that all communication with citizens must take place electronically. It is planned that the population will perform these digital services on their own. For many seniors, who have not grown up with digital technology, this means they need to increase their digital skills. Otherwise, they may be excluded from the digital society. This study looks at how to motivate seniors to increase their digital skills. By interviewing 21 seniors, I will explore the motivations behind seniors 'use of digital technology, and how these motivations can help increase seniors' digital skills. Will good design of digital services help seniors increase their digital skills? Through redesign of Innlandstrafikk mobile app for ticket sales, I will explore what is good design for the elderly. The findings from this study show that older people can be motivated to increase their digital skills by offering online services that they are interested in. This can be a low-threshold opportunity for those who need to increase their digital skills. Otherwise, older motifs become rewarding courses that are made especially for the elderly and adapted to them. Compensating for the elderly's age-related impairments is a complex task and there are many parts to consider and facilitate. It is therefore important to test with potential users in several rounds to weed out most shortcomings. Findings from the user test of the prototype on the elderly, show that products can be made easier for the elderly.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesigne for eldres motivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel