Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerck, Mari
dc.contributor.authorJanuskaite, Marija
dc.date.accessioned2021-09-14T17:02:10Z
dc.date.available2021-09-14T17:02:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81988689:35777460
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776857
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å utforske bruk og behov av digitale løsninger innenfor arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere, basert på erfaringer fra lærere og deltakere. Samtidig var målet å skape en drømmeløsning ved å benytte brukersentrert og samskapende designprosess. Designprosessen ble strukturert etter dobbel diamant-modellen og benyttet metodikken fra både tjenestedesign og interaksjonsdesign. Innsikt fra målgruppen ble samlet inn gjennom intervjuer og observasjoner, og deres behov og utfordringer ble kartlagt i form av personas, empatikart og brukerreise. Målet for den endelige løsningen som skulle utvikles ble definert i form av en designbrief, som ledet fokuset for prosjektets leveranse. Oppgaven forsøkte å løse deltakernes og lærernes største problemer, som ble avdekket i innsiktsfasen. For deltakere skal løsningen hjelpe til med å praktisere mer norsk daglig, spesielt muntlig. For lærere skal løsningen gi en bedre oversikt og kontroll over deltakernes læring, spesielt knyttet til språkpraksis. I sin helhet skal løsningen være et supplement til undervisning og praksis, som bidrar til å koble klasserom og praksis tettere sammen. Deltakere og lærere har vært med på idégenereringsworkshop for den drømmeløsningen. Noen av idéene ble til design konsepter, som dannet en mobil løsning for deltakere og en web-løsning for lærere. Prototyper ble utviklet gjennom flere iterasjoner, og både lærere og deltakere var med på evaluering og brukertesting. Deres tilbakemeldinger ble tatt hensyn til og brukt til å ferdigstille den endelige leveransen. Leveransen for oppgaven er en klikkbar prototype som visualiserer hovedfunksjonalitet av en tosidig læringsplattform for deltakere og lærere i arbeidsrettet norskopplæring.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to explore the use and need for digital tools within work-oriented Norwegian language training for adult immigrants, based on experiences from teachers and learners. At the same time, the goal was to create a dream solution by using a user-centered and co-creative design process. The design process was structured according to a double diamond model and used the methodology from both service design and interaction design. Insights from the target group were gathered through interviews and observations, and their needs and challenges were mapped in form of personas, empathy maps and user journeys. The goal for the final solution to be developed was defined in a design brief that led the focus of the project's delivery. This project tried to solve learners' and teachers' biggest problems, which were uncovered in the insight phase. For learners, the solution will help to practice more Norwegian daily, especially the oral language skills. For teachers, the solution should provide a better overview and control over the learners' learning progress, especially related to work internship. In its entirety, the solution will be a supplement to classroom and work internship, which helps to connect the classroom and work internship more closely. Learners and teachers have been involved in idea generation workshop for the dream solution. Some of the ideas became design concepts, which formed a mobile solution for learners and a web solution for teachers. Prototypes were developed through several iterations, and both teachers and learners participated in evaluation and user testing. Their feedback was taken into account and used to finalize the final delivery. The delivery for the thesis is a clickable prototype that visualizes the main functionality of a two-sided learning platform for learners and teachers in work-oriented Norwegian language training.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDesign av en tosidig læringsplattform for arbeidsrettet norskopplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel