Integrering av minoritetsspråklige i Norge
Abstract
Mange innvandrere sliter med å få jobb i Norge. Arbeidsmarkedet anses som en av de viktigste arenaene for vellykket integrering. Arbeidsforberedende trening (AFT) er et av tiltakene i NAV som har til hensikt å styrke deltakernes muligheter for å få ordinært arbeid. Blant de minoritetsspråklige deltakerne er det derimot ytterst få som ender opp i jobb når de blir skrevet ut av tiltaket sett i forhold til øvrige deltakere.
Målet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan AFT bedre kan tilrettelegge for minoritetsspråklige deltakere. Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Deltagruppen, en arbeids- og inkluderingsbedrift i Øst-Viken.
Vi har brukt en menneskesentrert tilnærming, tjenestedesignmetodikk og interaksjonsdesign for å bli kjent med handlingsforløpet i AFT, opparbeide innsikt, identifisere hindringer og for å utvikle et konkret verktøy som kan være støtte og hjelp i prosessen fram mot jobb.
Det ble gjennomført intervjuer med elleve minoritetsspråklige deltakere i AFT hos Delta, seks veiledere fra Delta, en veileder fra det lokale NAV-kontoret i Sarpsborg og tre arbeidsgivere. Innsiktsarbeidet viste at minoritetsspråklige deltakere i AFT hadde vansker med å forstå målet med tiltaket og veileders rolle. Systemet legger opp til en prosess i AFT med karriereveiledning, språkopplæring og arbeidstrening i ordinær virksomhet, men på individnivå har ikke deltakerne innsikt i denne prosessen. De forstår ikke alltid hensikten med det å være i praksis og de opplever språkvansker som også hemmer deres muligheter til å treffe beslutninger og valg selv.
Resultatet av masteroppgaven inneholder en klikkbar prototype som har gjennomgått to og en halv iterasjon med brukertesting og forbedring. Konseptet “Delta selv” er et samtaleverktøy for bruk som støtte til å kommunisere prosessen fra deltakerne starter til de avslutter i AFT og til å kommunisere om sosiale og kulturelle forskjeller.
Vi håper at “Delta selv” kan være en inspirasjon til å fortsette dialoger med deltakerne om hvordan de selv opplever sin situasjon på vei mot jobb. Many immigrants struggle to find a job in Norway. The job market is considered one of the most important arenas for successful integration. Employment preparation training (AFT) is a program at NAV that aims at strengthening the participants’ opportunities to attain a steady job. At the same time fewer of the minority language participants end up getting a job when they are signed out of the program compared to other participants.
The aim of this master's thesis has been to investigate how AFT can better facilitate minority language participants. This master's thesis was written in collaboration with Deltagruppen, which is a company focused on creating an inclusive job market that is located in Øst-Viken.
We have used a human-centered approach, service design methodology and interaction design to gain insight, identify obstacles and to develop a concrete tool that can support and help the participants on their journey towards getting a job.
Interviews were conducted with eleven minority language participants in the AFT program at Delta, six counselors from Delta, a counselor from the local NAV office in Sarpsborg and three employers. The research showed that minority language participants in the AFT program had difficulty understanding the purpose of the initiative, and their supervisors' roles. The AFT program is structured as a process that includes career guidance, language training and vocational training in a regular workplace, but at the individual level the participants do not have enough insight into this process. They do not always understand the purpose of vocational training, and they experience language difficulties that also impede their ability to make independent decisions.
The result of the master's thesis contains a clickable prototype that has undergone two and a half iterations of user testing. The concept of "Delta selv" is a conversation tool that can be used as support for communicating the process from when the participants start to when they leave AFT, as well as conveying information about potential social and cultural differences.
We hope that “Delta selv” can be an inspiration for continuing dialogues with participants about how they themselves experience their situation on their way to getting steady work.