Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBours, Patrick
dc.contributor.advisorKomandur, Sashidharan
dc.contributor.authorRaffel, Lara
dc.date.accessioned2021-09-14T16:44:17Z
dc.date.available2021-09-14T16:44:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56390516:34459071
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776789
dc.description.abstractChat og meldingstjenester på nett er blitt en vesentlig del av menneskelig kommunikasjon som følge av den stadig økende digitaliseringen av våre liv. Den globale landsbyen som er oppstått gjennom internett lar oss knytte vennskap med mennesker vi aldri har møtt fysisk, men fører også med seg utfordringer og farer. Hvordan kan vi være trygge på identiteten til den vi snakker med? Dette spørsmålet blir desto viktigere når man tenker på tryggheten og sikkerheten til barn som bruker internett i stadig yngre alder. Dessverre øker antallet rapporterte tilfeller av online grooming og seksuelle tilnærminger mot barn jevnt parallelt med denne utviklingen. Denne tverrfaglige masteroppgaven undersøker metoder for å beskytte barn ved å forhindre seksuelle overgripere fra å bruke grooming til å knytte bånd til sine ofre. Med utgangspunkt i prinsipper om risikokommunikasjon og interaksjonsdesign må informationsbehovene til de forskjellige målgruppene - barn og deres foreldre - vurderes og omsettes i en kommunikasjonsstrategi. Kommunikasjonsmateriellet ble utviklet med en brukersentrert designtilnærming. Resultatene antyder at informasjon tilpasset brukeren øker bevisstheten om temaet, og dermed påvirker oppførsel og varsomhet i positiv retning. Dette bedrer sikkerheten for brukerne. Masteroppgaven er del av AiBA-prosjektet, som overvåker chat-samtaler gjennom adferdsbiometri og tekstanalyse for å advare brukere om falske identiteter og mistenkelig adferd.
dc.description.abstractWith the ever-increasing digitisation of our lives, online conversations through chats and messenger services have become an essential part of human communication habits. The global village that the world has become through the Internet enables friendships between people who have never met physically, however, it simultaneously poses new challenges and risks. When chatting with strangers, how can one be sure of their true identity? The relevance and importance of this question significantly increases when considering the safety and security of children who are accessing web-enabled devices at an increasingly younger age. Concurrently, the amount of reported cases of online sexual solicitation and so-called "grooming" of children is unfortunately rising steadily. Using an interdisciplinary approach, this thesis investigates preventive methods to protect children from sexual predators who use grooming strategies to bond with their victims. Following principles of risk communication and interaction design, the information needs of the different target groups - schoolchildren and their parents - are evaluated and translated into a communication strategy. The communication materials were developed following a user-centered design approach. Results suggest that target group-appropriate education about the subject increases awareness of the risk and thus positively influences overall behavior and caution to improve online safety. The thesis is incorporated in the AiBA project which monitors chat conversations through behavioral biometrics and text analysis in order to warn users about fake identities and predatory behavior.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleRisk Communication: Sexual Predators in Chat Environments
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel