Show simple item record

dc.contributor.advisorBrinch, Sara
dc.contributor.authorRidderseth, Kathrine
dc.date.accessioned2021-09-14T16:15:00Z
dc.date.available2021-09-14T16:15:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76652469:14794067
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776688
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av norsk okkupasjonsdrama som sjanger, og okkupasjonsdramaets forhold til samfunnet. Blant annet tar oppgaven for seg hvordan historisk spillefilm kan gjøre seg gjeldende i det nasjonale minnesarbeidet, hvor det i denne oppgaven pekes på film som et moderne minnesmerke. Det fremheves også hvordan nyere krigsfilmer blir mottatt i offentligheten og skaper diskusjoner når det gjelder det å framstille historiske skikkelser og hendelser, gjennom fiksjonelle dramatiseringer på film og fjernsyn. Okkupasjonsdramaet er godt etablert som sjanger i Norge, og har tidligere vært gjenstand for en tematisk faseinndeling gjort av filmforsker Gunnar Iversen. Det har inspirert denne masteroppgaven til å undersøke nyere fortellinger gjennom analyser av de tre siste okkupasjonsdramaene per mai 2021. Det er filmene Spionen (Jens Jonsson, 2019), Flukten over grensen (Johanne Helgeland, 2020) og Den største forbrytelsen (Eirik Svensson, 2020) som viser til en modifisering av den norske krigssjangeren. I oppgaven framsettes det en hypotese om at sjangeren er i utvikling, hvor det argumenteres for en ny tematisk kategori under betegnelsen «de andres fortellinger». Filmene undersøkes ved hjelp av sjangeranalyse, med på fokus på enkeltfilmens forhold til okkupasjonsdramaets tradisjoner, og gjøres i lys av Iversen tidligere faseinndeling. Nøkkelord: okkupasjonsdrama, sjangerteori, filmhistorie, analyse, minneskultur, diskurs, debatt, sjangerkonvensjoner, tematikk, filmfortelling, historisk fiksjon, faser.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a study of the Norwegian occupation drama as a genre, and the occupation dramas relationship to the society. Among other things, the thesis deals with how historical feature film can make its mark in the national memorial work, where in this thesis, film is pointed out as a modern memorial. It also highlights how recent war films are received in the public and creates discussions regarding the portrayal of historical figures and events, through fictional dramatizations in film and television. The occupation drama is well established as a genre in Norway and has previously been the subject of a thematic phase division made by film researcher Gunnar Iversen. It has inspired this master’s thesis to examine recent narratives through analyses of the last three occupation dramas as of May 2021. It is the films Spionen (Jens Jonsson, 2019), Flukten over grensen (Johanne Helgeland, 2020) and Den største forbrytelsen (Eirik Svensson, 2020) that point to a modification of the Norwegian war genre. This thesis presents a hypothesis that the genre is evolving, where it argues for a new thematic category under the name “the stories of others”. The films are examined with the help of genre analysis, with a focus on the individual film’s relationship to the traditions of the occupation drama and are done in light of Iversen’s previous phase division. Keywords: Occupation drama, genre theory, film history, analysis, memory culture, discourse, debate, genre conventions, thematic, film narrative, historical fiction, phases.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDe andres fortellinger – en studie av nyere tematikk i norsk okkupasjonsdrama.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record