Sosiale prosesser i mediefenomen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776650Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne teoretiske drøftingsoppgaven undersøker hvor langt barn og unge er villige til å gå for å bli en del av et sosialt. Konkret skal jeg se på mediefenomenet Borrowing som hadde sin opprinnelse i appen TikTok, og hvordan tusenvis av unge mennesker lot seg påvirke av denne. Med utgangspunkt i mine teoretiske funn drøfter jeg hvem disse mediefenomenene oppstår hos, hvordan de videreføres fra skaper til publikum, og hva følgene er av dette. Disse spørsmålene knyttes så opp mot undersøkelser omhandlende barn og unges mediebruk, og deres sosialiseringsprosesser både i og utenfor media. Oppgaven viser at disse trendene bygger på et ønske om å være en del av noe større, og hvor viktig sosiale medier har blitt for den yngre generasjonen. Frykten for å falle utenfor en trend eller en gruppe er for mange grunn nok til å delta, uten å nødvendigvis tenke over konsekvensene.