Show simple item record

dc.contributor.advisorHongisto, Ilona
dc.contributor.authorDøvig,Christine Amandussen
dc.date.accessioned2021-09-14T16:12:27Z
dc.date.available2021-09-14T16:12:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:65434186:35378860
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776600
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å bruke og utvide debatten om rase og kjønnsrepresentasjon i Hollywood produserte filmer. Problemstillingene rundt rase og kjønnsrepresentasjon ble fremhevet i sosiale medier kampanjen #OscarSoWhite i 2015 og brukes i denne oppgaven for å analysere om det har skjedd noen endringer i hvordan afroamerikanske karakterer er representert i Hollywood produserte filmer sammenlignet med de hvite karakterene. Dette gjøres ved å analysere karakter tropen white savior/frelserfiguren og sammenligner dem med de afroamerikanske heltekarakterene i de valgte filmene. De valgte filmene er alle Hollywood produserte filmer som ble distribuert før eller etter #OscarSoWhite, og som alle vant en Oscar-pris. Ved å bruke postkolonial, feminist og afroamerikansk feminist filmteori i denne oppgaven ser man at det har vært tydelige positive endringer i rase og kjønnsrepresentasjon i filmer etter 2015, men denne oppgaven viser også til at det fremdeles er problemer med hvordan afroamerikanske karakterer i filmer er konstruert.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to use and expand on the debate of race and gender representation in Hollywood produced films. The issues raised when it comes to race and gender representation were highlighted in the 2015 social media campaign #OscarSoWhite and is used in this thesis in order to analyze if there have been any changes in how black American characters are represented in Hollywood produced films compared to the white characters. This is done by analyzing the trope of the white savior characters and compare them to the black American hero characters in the chosen films. The films chosen are all Hollywood produced films that were distributed before and after the #OscarSoWhite campaign and who all won Academy Awards. By utilizing and exploring post-colonial, feminist and black feminist film theory in this thesis it is shown that there have been evident positive changes to race and gender representation in films after 2015, but the research done also show how there are still issues in the construction of black characters on-screen.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Heroes of Hollywood
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record