Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristensen, Marit
dc.contributor.authorSvendsen, Eivind
dc.date.accessioned2021-09-13T16:18:26Z
dc.date.available2021-09-13T16:18:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55449360:15335613
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776046
dc.description.abstractDenne tverrsnittlige, kvantitative undersøkelsen av truende jobbressurser ble gjennomført for å følge opp kritikk av Jobbkrav-ressurs teoriens ensidige, positive konseptualisering av jobbressurser. Analysen ble utformet med mål om å kunne utforske potensielle negative aspekter ved organisasjoners tilbud om kompetanseutvikling, målt ved arbeidstakeres reduserte opplevelse av jobbengasjement (N = 4854). Med utgangspunkt i Conservation of Resources teori, ble betydningen av kompetanseutvikling for individuelt jobbengasjement satt i kontekst av et ressurskrevende arbeidsmiljø, representert ved jobbkravene arbeidsmengde og krav til læring. Hierarkisk, multippel regresjon ble benyttet for å analysere interaksjonene mellom kompetanseutvikling, arbeidsmengde og krav til læring på jobbengasjement. Det ble ikke funnet støtte for at tilbud om kompetanseutvikling er en truende jobbressurs, eller at arbeidsmengde og krav til læring er betydningsfulle moderatorer, ved at økt kompetanseutvikling predikerte høyere gjennomsnittlig jobbengasjement ved alle nivåer av jobbkrav. I tråd med utfordrende/hindrende-krav rammeverket ble arbeidsmengde vist å være et utfordrende krav, ved en positiv sammenheng med jobbengasjement. Til forskjell fra tidligere forskning ble krav til læring funnet å være et hindrende krav, og negativt relatert til jobbengasjement. Resultatene tilsier at organisasjoner burde kunne skape en positiv opplevelse av jobben gjennom å tilby kompetanseutvikling, og at arbeidslivets utvikling i retning av økte krav til læring er en viktig utfordring for fremtiden. Forslag og anbefalinger for videre forskning på truende jobbressurser blir diskutert, og behovet for oppfølgende forskning på betydningen av økende krav til læring for arbeidstakere blir understreket.
dc.description.abstractThis quantitative, cross-sectional study was conducted with the goal of exploring the experience of threatening job resources, based on earlier criticism of job demands-resources theory regarding the exclusively positive conceptualization of job resources. The analyzes was designed to test the possibility of offered opportunities for development having a negative impact on workers experience of work engagement (N = 4854). This relationship was put in the context of a resource demanding work environment, through the inclusion of workload and learning demands, based on conservation of resources theory. Interactions between opportunities for development, workload and learning demands on work engagement was analyzed with the use of hierarchical, multiple regression. Opportunities for development was found to predict increasing levels of work engagement independent of the experience of job demands. Hence the theoretical assumptions regarding opportunities for development being perceived as a threatening job resource, and the moderating roles of workload and learning demands, was not supported by the statistical analyzes. Workload was positively associated with work engagement, and classified as a challenge demand, in line with the challenge/hindrance-stressor perspective. Surprisingly, the results suggested that learning demands was generally appraised as a hindrance demand, and negatively related to work engagement. Organizations should be able to create work engagement through continued investment in opportunities for development, and a working life characterized by increasing levels of learning demands could be a source of growing concern. Recommendations for future research aimed at threatening job resources are discussed, and the need for an expanded understanding of the importance of learning demands in relation to work engagement is underlined.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTruende jobbressurser: Betydningen av tilbudt kompetanseutvikling for arbeidstakeres jobbengasjement ved høye jobbkrav
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel