Show simple item record

dc.contributor.authorBlindheim, Kari
dc.contributor.authorKirchhoff, Ralf
dc.contributor.authorDahl, Berit Misund
dc.date.accessioned2015-02-24T13:27:06Z
dc.date.available2015-02-24T13:27:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-92186-51-0
dc.identifier.issn1502-7643
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/277592
dc.description.abstractDet helsefremmende - og sykdomsforebyggende perspektivet er sentralt i arbeidet mot barn og unge for å utvikle gode oppvekstsvilkår. Det er en sammenheng mellom den enkelte elevs helse, skolemiljø og skoleprestasjoner og det er derfor viktig at skolehelsetjenesten og skolen samarbeider om å styrke elevens helse og læringsmuligheter. Opplevelse av sammenheng (OAS) er et sentralt begrep i Antonovsky sin salutogene helsefremmingsmodell. OAS er ikke det samme som helse, men det er sterkt relatert til helse, spesielt psykisk helse. Lav opplevelse av sammenheng samsvarer med dårlig skoletrivsel. Prosjektets mål var gjennom å kartlegge elevenes helse og læringsvariabler i vid forstand å fremme helse og læring i barne- og ungdomsskolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesHiÅ Rapport;2014/5
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectSkolehelsetjenestenb_NO
dc.subjectForebyggende helsearbeidnb_NO
dc.subjectBarn og ungenb_NO
dc.subjectHelse og læringnb_NO
dc.subjectHelsefremmende arbeidnb_NO
dc.titleHelse og læring : Helse, fysiske og psykososiale helseressurser og læringsmiljø Kartleggingsstudie om elever på syvende og tiende skoletrinnnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.relation.projectSamarbeidsprosjekt mellom Ålesund kommune og Høgskolen i Ålesundnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge