Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBäckström, Mattias
dc.contributor.authorHaugen, Camilla Gresseth
dc.date.accessioned2021-09-13T16:12:22Z
dc.date.available2021-09-13T16:12:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80492741:37859925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775852
dc.description.abstractSiden samfunnet og verden er i stadig endring, er det viktig å tenke på å endre tanker og fremgangsmåter rundt ulike ting for å henge med i utviklingen. Endringer skjer i stadig raskere tempo, og det kan være en utfordring å klare å følge med på alt. Globalisering, klimaendringer og migrasjon er blant annet noen av årsakene til at verden endrer seg i så raskt tempo, og fører til at planeten vår blir et stadig mer mangfoldig sted å bo på. Det er flere ulike måter man kan ivareta mangfold på, og i dette eksemplet skal vi se hvordan Migratie Museum Migration i Molenbeek i Brussel tar sikte på å bevare og formidle migranters personlige historier ved bruk av narrative utstillingsmetoder. Historien blir derfor selve hoved-objektet, forsterket ved bruk av personlige gjenstander og minner. Det denne oppgaven har tenkt å ta for seg er musealiseringsprosesser. Den skal diskutere og problematisere hva det er som faktisk skjer med personlige historier når de gjennomgår en musealiseringsprosess og deretter blir til en museumsgjenstand. Hvilke prosesser er det historiene gjennomgår, hva bør man ta hensyn til i forhold til det museumsfaglige, og kan man ta lærdom av disse prosessene? Problemstillingen tar spesifikt for seg MMM, hvordan de jobber, og hvilke utfordringer de møter. Den skal også se på hvordan deres bruk av midlertidige kunstutstillinger kan knyttes opp mot formidling av personlige historier. Ved hjelp av intervjuer med engasjerte ansatte fra ulike museum, interessante perspektiver fra fagområdet gjennom litteratur fra blant annet Anthony Shelton og Cajsa Lagerkvist, samt et foredrag i opptak av den kjente kunstneren Fred Wilson skal de ulike musealiseringsprosessene diskuteres fra ulike perspektiv. Begreper og teori er forsøkt forklart på en grundig og gjennomført måte, slik at man som leser lett kan forstå bakgrunnen uten å nødvendigvis ha så mye inngående kunnskap om museumsfagfeltet på forhånd. Kildene er plukket nøye ut på bakgrunn av sine gode forklaringer og tilnærmingsmetoder, det gjør vinklingen interessant at man kan få nye perspektiver og tanker ved å få sett saken fra flere sider. Ved å benytte seg av ulike intervjuobjekt fra ulike museum, men innenfor den samme tematikken, har denne oppgaven gjort et forsøk på å belyse problematikken og utfordringene som kan oppstå i dag i den globaliserte verden vi lever i når det kommer til musealisering. I tillegg er fagartiklene og Fred Wilsons tanker med på å gi nye innfallsvinkler til utfordringene man kan møte på i slike prosesser. På denne måten er det forsøkt å skape en godt sammensatt og nyansert gjennomgang av problemstillingen og de ulike perspektivene.
dc.description.abstractBecause of the constant change the society and the world is undergoing, it is important to think about changing thoughts and procedures around different things in order to keep up with developments. Changes are happening at an even faster pace, and it can be a challenge to be able to keep up with everything. Globalization, climate change and migration are some of the reasons why the world is changing at such a rapid pace, making the planet a more diverse place to inhabit. There are many ways to preserve the diversity of the society, and here we are going to take a look at how the Migratie Museum Migration in Molenbeek in Brussels aims to preserve and disseminate migrants' personal stories through the use of narrative exhibition methods. The story is the main object, reinforced through the use of personal objects and memories. What this thesis intends to address are musealization processes. It will discuss and problematize what actually happens to personal stories when they go through a musealization process and end up becoming a museum object. What kind of processes do the stories go through, what should one take into account in relation to the fields of work in the museum business, and can one learn something from these processes? These questions are specifically addressed towards MMM, how they work, and what challenges they face. It will also look into their use of temporary art exhibitions and how it can be linked to the dissemination of personal stories. With the help of interviews with committed employees from various museums, interesting perspectives from the field through literature from, among others, Anthony Shelton and Cajsa Lagerkvist, as well as a lecture by the well-known artist Fred Wilson, the various museum realization processes will be discussed from different perspectives. Concepts and theory have been explained in a thorough manner, so that the reader can easily understand the background without necessarily having so much in-depth knowledge of the museum field in advance. The sources are carefully selected on the basis of their good explanations and approach methods, to get new perspectives and thoughts by seeing the case from several different views contributes to make the angle interesting. By using different interview objects from different museums, but within the same theme, this thesis has made an attempt to shed light on the problems and challenges that may arise today in the globalized world we live in when it comes to musealization. In addition, the professional articles and Fred Wilson's thoughts provides new perspectives on the challenges one may face in such processes. The thought behind this has been to create a well-composed and nuanced review of both the problem and the different perspectives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ få historier frem i lyset
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel