Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinnes, Kristian
dc.contributor.authorSørensen, Kjetil
dc.date.accessioned2021-09-13T16:09:39Z
dc.date.available2021-09-13T16:09:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80117600:16563333
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775767
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre verdenskrig. Det blir trukket frem måten de gjorde motstand, hvilke nyordninger de ble pålagt, handlingene til enkelte maktpersoner og straffen mange lærere fikk for det de gjorde. Hovedfokuset ligger på kampen mot NS-organisasjonen Norges Lærersamband, den forsøkte implementeringen av tvungen ungdomstjeneste gjennom Nasjonal Samlings Ungdomsfylking og de lærerne som ble arrestert og sendt til Kirkenes for å utføre straffearbeid. Oppgaven tar kun for seg lærernes motstand og sammenligner den ikke med motstand blant andre grupper. Avslutningsvis blir betydningen av lærermotstanden vurdert, og hvilken påvirkning den hadde.
dc.description.abstractThis tekst takes a look at the resistance norwegian teachers conducted against new school policies that were put apon them by the norwegian collboration government, Nasjonal Samling, that came into power the 25th of september 1940 under the german occupation of Norway during world war two. How they resisted, the policies they objected to, the actions of relevant people of power and the punishment many of them recieved for the resistance they performed. The main focus lies on the struggle against the NS-controlled organisation Norges Lærersamband, the attempted implementation of forced youth service through Nasjonal Samlings Ungdomsfylking and the teachers that were arrested and sent to do forced labour in Kirkenes. The tekst only looks at the teacher opposition and does not compare it to resistance in other parts of the population. To conclude the significance of the teacher resistance is discussed and what kind of sort of impact it had.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærermotstand i Norge under andre verdenskrig
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel