Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEli Støa
dc.contributor.authorAspestrand, Ina
dc.date.accessioned2015-02-12T09:03:42Z
dc.date.available2015-02-12T09:03:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276155
dc.description.abstractTrondheim kommune ønsker å etablere en klimanøytral bydel på Brøset. Ambisjonene er høye og prosjektet er det mest ambisiøse klimanøytrale byutviklingsprosjektet i Norge per i dag. I tillegg til høye krav til teknisk utforming og planlegging, stiller prosjektet også krav til at beboerne skal endre livsstil. Dette er ambisiøse mål og det er registrert en del negativitet i media. Det store spørsmålet som mange stiller er om de flotte visjonene noen gang kan bli virkelighet? Utgangspunktet for denne studien har vært å finne ut hvordan visjonen kan bli en realitet. Utbyggerne blir en viktig aktør for å realisere planene og de er avhengig av et nysgjerrig og positivt marked. Studien har derfor fokus på markedsutfordringene sett fra utbyggers perspektiv. Forskningsspørsmålet som søkes besvart er: Hvilke markedsmessige utfordringer har Brøset-prosjektet, sett fra utbyggers perspektiv, og hvordan kan disse møtes? For å svare på forskningsspørsmålet er kvalitative metoder benyttet for å hente inn data og åtte utbyggere med kjennskap til markedet i Trondheim er intervjuet. Studien viser at den markedsmessige hovedutfordringen er at utbyggerne og de andre aktørene som kommunen og forskerne, må forholde seg til Brøset som et markedsdrivende prosjekt. Slike prosjekt krever andre fremgangsmåter enn mer konvensjonelle markedsdrevne prosjekter. Redusert bilhold, endret livsstil, risiko for høyere boligpriser samt usikkerhet rundt hvem som utgjør markedet og om det er stort nok fremkommer som markedsmessige utfordringer. Studien viser også at det blir for komplisert for markedet å forholde seg til verdier som «økt livskvalitet» og lavere driftskostnader i kjøpsøyeblikket. Lite involvering av økonomiske- og markedsinteresser i prosjektet så langt medfører at sannsynligheten for suksess reduseres. Videre viser studien at utbyggernes bekymringer og utfordringer kan relateres til tre suksessfaktorer; markedskunnskap, samarbeid og publisitet. Utfordringene kan møtes ved at det legges opp til et omfattende samarbeid mellom kommunen, utbyggerne og forskerne. Et slikt samarbeid vil sørge for at forskningsbasert markedskunnskap både initieres og nyttiggjøres i den videre utviklingen av prosjektet. Undersøkelsen viser også at prosjektet har behov for å bli «snakket opp» noe som krever omfattende publisitet, og et omdømmeprosjekt vil bidra til at prosjektet kommer inn i en positiv spiral. Etablering av pilotprosjekt vil synliggjøre hva som ligger i begrepet «endret livsstil» overfor et undrende marked og det vil bidra til at sannsynligheten for å etablere en klimanøytral bydel på Brøset øker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKlimanøytral bydel på Brøset. Fra visjon til realitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Physical planning: 535nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel