Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørn Andersen
dc.contributor.authorHelland, Ståle
dc.date.accessioned2015-02-03T12:16:27Z
dc.date.available2015-02-03T12:16:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275279
dc.description.abstractLandanleggene til Statoil i Norge prosesserer og foredler det meste av Norges produksjon av olje og gass. Landanleggene er også forbrukere av Facility Management (FM) tjenester. Global Business Services (GBS) er en intern tjenesteleverandør i Statoil ASA. GBS leverer Facility Management (FM) tjenester til alle lokasjoner i Statoil og hovedleveransen er en helhetlig tjeneste som inneholder alle nødvendige tjenester for drift av kontorarbeidsplasser. Denne tjenesten kalles My Workplace (MW) og består av flere del-tjenester som for eksempel Vakt og Sikring, Drift & Vedlikehold, Kantine, Kontorstøtte og Post. Basert på kostnadene til leveransene blir det laget nøkkeltall og Key Performance Indicator (KPI) som publiseres jevnlig på Statoil sine intranettsider, Entry. Nøkkeltallene og KPIene til GBS FM på landanleggene viser over tid til dels store forskjeller for ellers like tjenester mellom lokasjonene. Formålet med denne oppgaven er å søke å finne årsaken til registrerte avvik i de publiserte nøkkeltallene og KPIene og oppgavens problemstilling er: Blir kostnader for ellers like tjenester kontert på forskjellige kostnadssteder? Er landanleggenes publiserte nøkkeltall og KPIer innen FM sammenlignbare og blir de brukt til sammenligning og forbedring av tjenester mellom landanleggene? Det er gjennomført søk etter relevant teori. Det som er tatt med av teori, er med på å kvalitetssikre de funn som er gjort vedrørende nøkkeltall og KPIer. Nøkkeltall må hentes ut fra et stort nok utvalg for at det skal være representativt. I tillegg må nøkkeltallenes teller og nevner kvalitetssikres, slik de sikres likt sammenligningsgrunnlag. Målt opp mot forskjellene som er presentert av innsamlet empiri for oppgaven, ser vi tydelig at grunnlaget for bruk av nøkkeltall og KPIer ikke er omforent, gjennomgått og kvalitetssikret hverken for teller eller nevner i nøkkeltallene. Dette understøttes av intervjuene som er gjennomført der det kommer frem at respondentene i alle faser vedrørende nøkkeltall og KPIer ikke samarbeider om kontering, ikke avklarer hvilket omfang som inkluderes i tjenestene og omtrent ikke bruker nøkkeltall og KPIer på noen tilgjengelige samarbeidsarenaer til sammenligning og forbedring av tjenestene. Et «grensesnittprosjekt» hadde som oppgave å registrere oppgaver og finne grenselinjene mellom forskjellige treffpunkt av kostnader. Basert på rapporten fra dette prosjektet, ble det ved hjelp av arealprogrammet Pythagoras avdekket at tjenesten My Workplace inneholder kontorarbeidsplasser for spesialbygg på noen landanlegg mens andre landanlegg ikke har disse med i MW. Det ble også i «Grensesnittprosjektet» avdekket forskjeller i ansvar for elementer i deltjenestene i MW mellom landanleggene. Disse funnene påvirker svaret på hypotesen som ble fremsatt for å underbygge problemstillingen. Resultatet er at hypotesen kun er delvis bekreftet fordi det med funnene i «Grensesnittprosjektet» er flere årsaker til avvik i registrerte nøkkeltall og KPIer mellom landanleggene. For veien videre anbefales at alle kontorarbeidsplasser på landanlegg inkluderes i tjenesten MW, noe som fører til at det kun vil være et mulig konteringssted for ellers like tjenester. En slik opprydding kan da fortsette med en prosess som innbefatter enhetlig bruk av nøkkeltall og KPIer til sammenligning og forbedring av leveransene og en kan også ta i bruk verktøyet benchmarking for å få til en kontinuerlig forbedringsprosess. Det blir brukt KPIer som styringsverktøy for del-tjenestene i MW og hele størrelsen MW. KPIene er en del av Statoils bruk av konseptet Beyond Budgeting som i stedet for budsjetter, blant annet baserer seg på rullende prognoser. I følge teorien som er medtatt i oppgaven, må KPIer måles ofte for å ha styringseffekt. Det er medtatt et forslag til videre forskning om temaet Key Performance Indicators (KPIer), fordi dette med riktig bruk, vil understøttes av nøkkeltall og kan brukes sammen med en benchmarkingprosess for å forbedre tjenestene til GBS FM på landanlegg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKartlegging av leveranser til landanleggnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel