Organisering som virkemiddel for å oppnå optimal eiendomsledelse
Abstract
Vi lever i en verden preget av hurtige endringer og stadige omorganiseringer. Dette avstedkommer mange meninger
og synsinger, både positive og negative. Utgangspunktet for valg av oppgave var nysgjerrigheten på å se på om
organisering er et godt virkemiddel for å oppnå god/optimal eiendomsledelse, slik at dette til syvende og sist gir en
god forvaltning (FM) av eiendomsmassen.
Oppgaven er delt opp i tre perspektiver for lettere å analysere og samordne data; Samfunnsperspektivet,
Organisasjonsperspektivet og FM/Eiendomsledelsesperspektivet. To hovedcase og ett undercase er undersøkt,
Telenor, NRK og Danmarks radio. I tillegg til den generelle teorigjennomgangen, har tilnærmingene til casene vært
både dokumentanalyse, og dybdeintervju, observasjon er gjort i to nettverk NfN og EY hvor intern dokumentasjon
har blittvurdert sammen med inntrykk fra konferanser. Litteratur, teori og dokumentasjon er satt sammen i tidsakser
og intervjuer observasjon er satt sammen i matrise- for så å danne ordskyer. Resultatene analyseres og drøftes.
Virksomheter med sin organisering må speile samfunnet og være dynamisk og fleksibel for å overleve. Man må hele
tiden være klar over at planer skal og må endres. I tillegg må man ha tro på de planer man vedtar og la de leve for å
få en riktig evaluering, og man må være klar og proaktiv i forhold til å endre planen etter endrede forutsetninger,
behov og krav. Man må vite HVA man vil, HVOR, man skal og HVORDAN man tenker å nå dit. Vet man dette er
man også rustet til å gjøre endringer ved endrede forutsetninger.
Oppgavens konklusjon blir dermed: Man kan oppnå GOD eiendomsledelse uavhengig av organisering, men når
man sikter etter OPTIMAL eiendomsledelse er organisering klart et viktig verktøy, men ikke alene!.
« Plans are nothing; planning is everything” - Dwight D. Eisenhower