Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBlakstad, Siri Hunnes
dc.contributor.authorBogard, Robert Iversen
dc.date.accessioned2015-01-22T10:18:11Z
dc.date.available2015-01-22T10:18:11Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274541
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som mål å belyse hvordan arkitekten forholder seg til kundens verdier og overordnede mål. Dette gjennom et fokus på verdier, overordnede mål, strategisk programmering og kommunikasjon i designprosessen. Oppgaven tar utgangspunkt i én problemstilling og tre forskningsspørsmål. Oppgaven har benytte seg av to casestudier av prosjektene Parkveien 5 og Osterhausgate 10 i Oslo. Dette har blitt gjort gjennom dybdeintervjuer med sentrale aktører fra kundens og arkitektenes bedrifter. Oppgavens studier beskriver flere tilnærminger og relevante forhold til hvordan en på best mulig måte skal understøtte godt samarbeid i en designprosess, ved fokus på verdier og relevante verktøy. Hovedoppsummeringene kan kort beskrives i følgende punkter: - En forståelse for hvor verdier kommer fra, som ofte er roten til konflikter og dårlige Samarbeidsrelasjoner, kan være interessant å studere nærmere. - Strategisk programmering og VMR kan bidra som verktøy til å kunne lettere ha kontroll over definerte verdier til relevante prosjektaktører. - En kreativ og åpen tilnærming til de definerte verdiene, kan bidra til optimale verdioppnåelser for prosjekter, men er av avhengig av tverrfaglig forståelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleVerdier - Arkitektens forhold til kundens verdier og overordnede målnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel