Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tidsskrift "Acta didactica Norden"
Viser treff 1-4 av 4
-
""[...] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie"" : språkhistorie som norskdidaktisk emne - et faghistorisk utsyn
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen tar for seg språkhistorie som norskdidaktisk emne i et faghistorisk perspektiv. På grunnlag av en lang rekke styringsdokumenter (læreplaner og studieplaner) og fagdidaktisk og disiplinfaglig litteratur undersøkes ... -
«[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie». Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsyn
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelen tar for seg språkhistorie som norskdidaktisk emne i et faghistorisk perspektiv. På grunnlag av en lang rekke styringsdokumenter (læreplaner og studieplaner) og fagdidaktisk og disiplinfaglig litteratur undersøkes ... -
Lærerarbejdet mellem konceptstyring og professionsetos : om liv og modstandsformer i skolestrukturerne
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artiklen følger tre lærere, der alle har set sig nødsaget til at revidere den lærergerning, de havde forberedt sig til. Deres møde med lokale og centrale styringsformer af skolen har begrænset anvendelsen af deres erhvervede ... -
Læring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som ...