Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWang, Shuaishuai
dc.contributor.authorRasekhi Nejad, Amir
dc.contributor.authorMoan, Torgeir
dc.date.accessioned2021-02-19T09:55:43Z
dc.date.available2021-02-19T09:55:43Z
dc.date.created2020-01-14T14:37:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWind Energy. 2020, 23 (4), 1099-1117.en_US
dc.identifier.issn1095-4244
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2729132
dc.description.abstractUtformingen av et drivverk med middels hastighet for 10-MW referanse offshore vindturbin for Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Det foreslås en fire-punkts drivlinjeoppsett som er utstyrt med en girkasse med to planetrinn og ett parallelt trinn. Deretter er drivkomponentene designet på grunnlag av designbelastninger og kriterier som er anbefalt i relevante internasjonale standarder. Til slutt oppnås en optimalisert drivstasjonsmodell via en iterativ designprosess som minimerer vekt og volum. En high-fidelity numerisk modell etableres via multikroppssystemtilnærmingen. Deretter sammenlignes den utviklede drivlinjemodellen med den forenklede modellen som ble foreslått av DTU, og de to modellene stemmer bra. I tillegg, en resonansevaluering av drivlinje er utført basert på Campbell-diagrammer og modal energidistribusjon. Detaljerte parametere for drivverkdesign og dynamisk modellering er gitt for å støtte reproduksjonen av drivstoffmodellen. En avkoblet tilnærming, som består av global aero-hydro-servo-elastisk analyse og lokal drivanalyseanalyse, brukes til å bestemme drivverkets dynamiske respons. De 20 år lange utmattelsesskadene på gir og lagre beregnes ut fra fordelingen av spenning eller belastningstid, Palmgren-Miner lineær akkumulerende skadeshypotese og langsiktige fordeling av miljøtilstand. Deretter etableres et inspeksjonsprioritetskart basert på feilrangeringen av drivlinjekomponentene, som støtter drivstoffinspeksjon og vedlikeholdsvurdering og videre modelloptimalisering.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherWiley Online Libraryen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleOn design, modelling, and analysis of a 10‐MW medium‐speed drivetrain for offshore wind turbinesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1099-1117en_US
dc.source.volume23en_US
dc.source.journalWind Energyen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.1002/we.2476
dc.identifier.cristin1772574
dc.description.localcodeThis is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. © 2020 The Authors. Wind Energy Published by John Wiley & Sons, Ltd.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode2


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal