Vis enkel innførsel

dc.contributor.editorEiksund, Øyvind Johan
dc.contributor.editorAngelo, Elin
dc.contributor.editorKnigge, Jens
dc.date.accessioned2021-01-15T13:05:10Z
dc.date.available2021-01-15T13:05:10Z
dc.date.created2020-10-14T16:17:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn9788202652258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2723286
dc.description.abstractThis anthology presents research projects that examine the intersection between music, technology and education from a variety of perspectives. The contributors are from a range of educational programs within traditional pre-, primary and lower secondary school education, as well as music performance and technology educational programs. Data for the studies stems from primary and lower secondary school, as well as informal learning environments, in addition to the contributors’ respective education programs. The research projects examine a wide range of topics such as gamification of ukulele and song teaching, composition with iPads in the classroom, live looping as an approach to ensemble conducting, authentic music technology learning spaces, music-making in the “laptop-era”, sound, the notion of net-based presence, and challenges in higher electronic music education. As this anthology is the first publication in the MusPed:Research series, it also contains an introductory chapter about the series and the research network Musikkpedagogikk i utdanning (MiU). This anthology makes a distinct contribution to the research field of music technology in education and questions educational practices in the school and higher educational levels, the goals and content of music education, and our understanding of music and music creation in itself.en_US
dc.description.abstractI denne antologien presenteres forskingsprosjekter som hvert på sin måte undersøker møtet mellom musikk, teknologi og utdanning. Forfatterne i antologien kommer fra ulike utdanningsprogrammer, der både tradisjonelle barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanninger så vel som faglærer-, utøvende musikk- og musikkteknologiutdanninger er representert. Prosjektene henter datamateriale fra de respektive utdanningene, men også fra musikkfaget i grunnskolen samt fra mer uformelle læringsarenaer. Forskningsarbeidene i antologien undersøker blant annet spillifisering av ukulele- og sangundervisning, komposisjon med iPad i klasserommet, live looping i ensembleledelse, autentiske musikkteknologiske læringsrom, musikkskaping i «laptop-æraen», sound, opplevelsen av nettbasert nærvær og utfordringer i høyere musikkteknologisk utdanning. Som første utgivelse i skriftserien MusPed:Research inneholder antologien også et eget introduksjonskapittel som omhandler skriftserien og forskningsnettverket Musikkpedagogikk i utdanning (MiU). Antologien stiller spørsmål ved etablert didaktisk praksis i musikkfaget i grunnskole og høyere utdanning, ved musikkutdanningens mål og innhold samt ved selve forståelsen av musikk og musikkskaping som sådan, og er et bidrag til voksende skandinaviske og internasjonale forskningsfelt om musikkteknologi i utdanningskontekster.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.urihttps://doi.org/10.23865/noasp.108
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleMusic Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectivesen_US
dc.title.alternativeMusic Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectivesen_US
dc.typeBooken_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber285en_US
dc.identifier.doi10.23865/noasp.108
dc.identifier.cristin1839647
dc.description.localcodeCopyright (c) 2020 Øyvind Johan Eiksund, Elin Angelo, Jens Knigge; Jan-Olof Gullö, Eirik Askerøi, Robin Støckert, Andreas Bergsland, Anna Xambó, Thomas Nguyen, Ola Buan Øien, Andreas Waaler Røshol, Eirik Sørbø, Egil Reistadbakk, Bjørn-Terje Bandlien DOI https://doi.org/10.23865/noasp.108 Published October 14, 2020 Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal