Show simple item record

dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.authorMoland, Øyvind Øverås
dc.date.accessioned2020-12-15T13:59:03Z
dc.date.available2020-12-15T13:59:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719625
dc.description.abstractDenne studien undersøker kjennetegnene ved skriveoppgaver i engelskfaget i ungdomsskolen. I denne masteroppgaven er en skriveoppgave definert som en tekst skrevet av en oppgavedesigner, ofte en lærer, som har som mål å igangsette skriving. Derfor referer en skriveoppgave ikke til en tekst skrevet av en elev, men til den skriftlige oppgaven eller teksten som elever blir tildelt i skolen, og som det er forventet at de gir en skriftlig besvarelse til. Å designe en skriveoppgave har blitt definert som en av de viktigste jobbene en lærer kan ha, og den er en grunnleggende del av skriveopplæringen. En skriveoppgave er en selvstendig tekst, med sitt eget innhold, sin egen form og spesifikke mål. På tross av dette, er det gjennomført få studier på oppgavedesign i engelskfaget, og det er viktig med flere studier av skriveoppgaver for å fremheve ulike aspekter ved dette temaet. Hovedmålet med denne studien er å skape en høyere bevissthet hos oppgavedesignere angående virkningene skriveoppgaver kan ha på elevers tekster. Målet mitt er å bidra til å produsere et metaspråk for lærere og oppgavedesignere slik at det skal være mulig å diskutere, analysere og evaluere skriveoppgaver. Forhåpentligvis vil kjennetegnene ved skriveoppgaver som er presentert i denne studien hjelpe lærere til å ta bevisste valg i planleggingen og utformingen av skriveoppgaver. For å kunne identifisere kjennetegnene ved skriveoppgaver har jeg gjort flere analyser av skriveoppgaver brukt i 10. trinn i ungdomsskolen. For å konkretisere analysen, har kjennetegnene ved skriveoppgaver blitt spesifisert som hovedkomponentene og nøkkeltekstkjennetegnene etterspurt i skriveoppgavene. I tillegg inkluderer analysen et fokus på hvordan oppgavene legger til rette for at elevene har valgmuligheter angående hvordan de skal svare på oppgavene. Noen av funnene fra studien var at de fleste oppgavene hadde tydelige oppgaveforventninger, som betyr at de hadde tydelige beskrivelser og instruksjoner angående hva som var forventet av innhold i elevens tekst. Veldig få av oppgavene ba elevene om å samhandle og å overbevise, mens oppgaver som ba elevene om å reflektere forekom oftest. Et flertall av oppgavene ba elevene om å skrive faktatekster, og om å skrive tekster relatert til læreplanens hovedområde; kultur, samfunn og litteratur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleWriting assignments in the ESL classroom - A study of different aspects of writing assignments in lower secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record