Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.authorMjøsund, Siri Leirbekk
dc.date.accessioned2020-12-15T13:57:46Z
dc.date.available2020-12-15T13:57:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719624
dc.description.abstractI sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og absolutt, kan medføre en manglende interesse for naturfag hos elevene. Videre viser tidligere forskning at skriving av forsøksrapporter er en del av naturfagundervisningen som elever ofte misliker. Målet for dette forskningsprosjektet er å undersøke om og hvordan undervisning om konstruktivistiske perspektiver på naturvitenskapens egenart, kan bidra til å gi elevene mer positive oppfatninger om rapportskriving i naturfag. Basert på aktiviteter som er beskrevet og utprøvd av andre, er det utviklet en intervensjon med praktisk og eksplisitt tilnærming til undervisning om naturvitenskapens egenart. Hensikten med studien er ikke å evaluere intervensjonen for framtidig bruk i sin helhet, men å finne ut hvilke aspekter ved intervensjonen det kan være hensiktsmessig å framheve i øvrig undervisning. Undersøkelsen søker svar på to forskningsspørsmål: 1) På hvilke måter endres elevenes oppfatninger om rapportskriving gjennom intervensjonen? 2) Hvilke aspekter ved intervensjonen har bidratt til å endre elevenes oppfatninger? Undersøkelsen kan på metodologisk nivå betegnes som kvalitativ, selv om både kvantitative og kvalitative metoder anvendes for å innhente data som skal bidra til å besvare forskningsspørsmålene. Før og etter intervensjonen har alle elevene i en 9. klasse besvart et spørreskjema bestående av både åpne spørsmål og rangeringsoppgaver. Elevene som i spørreskjemaet viste mest tegn til endrede oppfatninger, ble deretter valgt ut til individuelle intervjuer hvor det ble brukt en halvstrukturert intervjuguide. Resultatene viser at rapportskriving er arbeidsmåten forskningsdeltakerne liker minst i naturfag, både før og etter intervensjonen. Etter intervensjonen viser imidlertid en del elever at de ser nye hensikter med rapportskrivingen. Mange elever gir også uttrykk for at de i større grad opplever at rapportskrivingen gir læringsutbytte om naturvitenskapens prosessdimensjon. I intervjuene gir dessuten samtlige elever uttrykk for at rapportskrivingen «gir mer mening» når de vet hvorfor skrivearbeidet gjøres. Endringene ser i hovedsak ut til å ha sammenheng med at elevene har fått kjennskap til hvordan forskere jobber – at observasjoner tolkes og diskuteres fordi det ikke finnes et forhåndsbestemt og absolutt svar.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.title"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenarten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel