Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorKosberg, Trond Brage
dc.date.accessioned2020-12-15T13:39:41Z
dc.date.available2020-12-15T13:39:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719593
dc.description.abstractBærekraftig utvikling er et begrep som vi til stadighet hører om. En får nesten inntrykk av at begrepet er et allment uttrykk flere og flere bruker for å uttrykke sin misnøye ovenfor de miljøutfordringene verden står ovenfor i dag. Denne studien, med både kvalitative og kvantitative data, har tatt sikte på å avdekke elevenes forståelse for begrepet bærekraftig utvikling. Gjennom et spørreskjema har elever ved 7. trinn fått vise sin forståelse for definisjonen på bærekraftig utvikling, og også faktorer som både direkte og indirekte er knyttet til begrepet. Den aktuelle klassen denne studien har vært gjennomført på, har i tillegg hatt to prosjekter knyttet opp mot bærekraftig utvikling i regi av Den naturlige skolesekken (DNS). Studiens resultater avdekker at det er forskjeller på hvordan forståelsen for begrepet er utfra hvilken kontekst spørsmålene står i. Gjennom spørsmål knyttet opp mot prosjektene elevene hadde vært igjennom ser vi at forståelsen for begrepet bærekraftig utvikling er større enn om spørsmålene ikke er hentet ut fra noen kontekst, men isteden er rent teoretisk fremstilt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleElevers forståelse av begrepet bærekraftig utvikling - En kvalitativ og kvantitativ studie av elevers forståelse av begrepet bærekraftig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel