Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camillanb_NO
dc.contributor.advisorLandrø, Kristinnb_NO
dc.contributor.authorBang, Katjanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:20Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:20Z
dc.date.created2013-09-17nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier648857nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271774
dc.description.abstractExperiential learning can be explained as the process in which you acquire knowledge by reflecting over your experiences. This can be related to professional competence, which includes theoretical and work-specific knowledge, and personal competence. The course of Profråd career service facilitates development of the participants’ professional competence through a program based on experiential learning. My curiosity towards how this may be experienced led me to the question of research; What do the participants of a course in Profråd career service experience as promoting or impeding in terms of developing their professional competence? Through a Q-methodological study with 28 participants, I found four factors that shown to be the most prominent point of views present among the participants. The factors share many common traits and what stands out in particular is the value of the practical aspect of the course. Nonetheless there are differences between them. The headline of each factor depicts what was experienced as the most beneficial aspect of the course for the participants’ defining each factor. Factor 1: Exercises in triads is experienced as the most important source to learning and development. Factor 2: Giving and receiving feedback is experienced as the most important source to learning and development. Factor 3: Reflection on one’s own actions is experienced as the most important source to learning and development. Factor 4: Dialogue and discussion are experienced as the most important sources of learning and development. This thesis illustrates how different elements - motivation for taking the course, preferred ways of learning, feedback, level of security and relational qualities – may influence the participants’ learning outcome, and development of professional competence.nb_NO
dc.description.abstractErfaringslæring kan forklares som prosessen å tilegne seg kunnskap ved å reflektere over opplevelser. Dette kan knyttes opp mot profesjonell kompetanse, som inkluderer teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. Gjennom deltakelse på kurs i Profråd karriereservice legges det til rette for at deltakerne får utviklet sin profesjonelle kompetanse ut fra et erfaringsbasert læringsopplegg. Min nysgjerrighet til hvordan dette kan oppleves førte til problemstillingen: Hva er det kursdeltakere i Profråd opplever som fremmende eller hemmende for deres utvikling av profesjonell kompetanse? Gjennom en Q-metodisk undersøkelse med 28 deltakere, fant jeg fire faktorer, eller perspektiver på læringsutbyttet ved deltakelse på kurs. Disse faktorene har mange fellestrekk, og det som særlig fremheves er verdien av det praktiske aspektet ved kurset. Samtidig skiller faktorene seg fra hverandre på andre områder. Faktorene ble benevnt ut fra hva de representerte som det mest læringsfremmende ved kurset. Faktor 1: En opplevelse av triadeøvelser som den viktigste kilden til læring og utvikling. Faktor 2: En opplevelse av å få tilbakemeldinger som den viktigste kilden til læring og utvikling. Faktor 3: En opplevelse av egen handling som den viktigste kilden til læring og utvikling. Faktor 4: En opplevelse av dialog og sparring som den viktigste kilden til læring og utvikling. Denne oppgaven belyser hvordan elementer som innstilling til kurset, ulike læringsformer, tilbakemeldinger, nivå av trygghet og relasjonskvaliteter, kan ha konsekvenser for læringsutbyttet, og deltakernes utvikling av profesjonell kompetanse.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.titleUtvikling av profesjonell kompetanse: En Q-metodisk undersøkelse av profesjonell kompetanseutvikling gjennom kurs i karriereveiledningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel