Fra kompetanselæring på kurs til anvendelse på arbeidsplassen: En kvalitativ studie av tre ledere sine opplevelser av sammenhengen mellom forventninger om læring og anvendelse av kunnskap
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/271762Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg har i denne studien belyst temaene læring og kompetanseoverføring. Problemstillingen min er: «Hvordan opplever ledere som deltar på ledertreningskurs sammenhengen mellom det de lærer på kurs og forventningene om å anvende det i hverdagen?» Formålet med oppgaven er å se nærmere sammenhengen mellom forventninger om læring og anvendelse av kunnskap.
Jeg har brukt kvalitativ metode med fenomenologisk tilnærming som forskningsmetode. Jeg valgte å benytte arbeidsgiveren min, omtalt som Virksomhetene i oppgaven, som forskningsorganisasjon. Jeg brukte kvalitativ forskningsintervju som verktøy for innhenting av data, og gjennomførte tre intervjuer. Resultatene fra Grounded Theory-analysen viste tre ulike hovedkategorier. Ut fra disse tre hovedkategoriene utledet jeg tre fenomener: forventning, læring og kompetanseoverføring.
Fenomenene ble drøftet opp mot presentert teori. Forventning ble drøftet opp mot sosialkognitiv motivasjonsteori og Self-determination theory (Deci og Ryan, 1985, Gagné og Deci, 2005) der forskjellen mellom ytre og indre motivasjon står sterkt. Banduras sosial-kognitive læringsteori med mestringstro–self-efficacy–som et sentralt tema, lå til grunn for drøftingen av fenomenet læring. Til slutt drøftet jeg kompetanseoverføring opp mot Kvalsund (2011) sin studie om organisering av kompetanseutvikling i arbeidslivet.
Jeg har funnet at forventningen om læring helt klart er til stede, men sterkest gjennom forventingene til seg selv og ikke fra Virksomheten. Ny kunnskap og læring er to sterke motivasjonsfaktorer for mine informanter, men for å få en effektiv kompetanseoverføring fra kurs til hverdag, må det legges til rette for at denne kompetanseoverføringen faktisk skal finne sted. Dette gjøres ved å la den som har vært på kurs få nye utfordringer, arbeidsoppgaver eller roller som sikrer at kunnskapen overføres og tas i bruk.