Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvaldnb_NO
dc.contributor.authorAnda, Lisenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:14Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:14Z
dc.date.created2013-02-20nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier606700nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271740
dc.description.abstractThis master´s thesis regards authenticity in the professional helping relation among teachers at upper secondary level  and health care workers. Through the Q- method I have aimed to investigate these occupational categories´ subjective experiences of how one include one´s own emotional repertoire and personality facing students and patients. The informants have sorted 48 statements on a scale from +/- 5, which identifies their view on what it feels like being in a relation with the other person and how they relate to the people they are obliged to care for through a professional setting. From the factor analysis three factors have clearly emerged, each representing a view on being a part of the helping relation. An obvious similarity is how they all to a great extent feel they truly care about the one they are helping. What on the other hand is of more importance, and that I emphasize in this thesis, is what distinguishes the factors. I chose to focus on how they relate to the other person´s independency in the helping relation and whether or not they allow non verbal expressions such as looks and physical touching to be a part of the helping relation. In the discussion I also take a look at power dynamics as a part of the helping relation, and how this power can be in balance or out of balance. Finally, I consider how self- development and consciousness about one´s own emotional expressions can have an impact of the understanding of the other person and also of one´s own role as a helper.nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler autentisitet i den profesjonelle hjelperelasjonen blant lærere i videregående skole og helsepersonell. Jeg har ved hjelp av Q-metoden forsøkt å finne ut mer om disse yrkesgruppenes subjektive opplevelse av hvordan en inkluderer eget følelsesrepertoar og personlighet i møte med elever og pasienter. Informantene har sortert 48 utsagn på en skala fra +/- 5 som tilkjennegir deres oppfatning av det å være i relasjon med den andre og hvordan de forholder seg til de menneskene de er pålagt å ha omsorg for i en profesjonell sammenheng. Ut fra faktoranalysen trådte tre faktorer tydelig fram, som hver representerer et syn på det å være en del av en hjelperelasjonen. Et vesentlig likhetstrekk er hvordan de alle i stor grad føler de bryr seg oppriktig om den de hjelper. Det som derimot ble spennende og som jeg la mest vekt på i oppgaven er trekk som skiller dem. Her valgte jeg å se på hvordan de forholder seg til den andres uavhengighet i hjelperelasjonen og hvorvidt en lar nonverbale uttrykk som blikkontakt og fysisk berøring være en vesentlig del av relasjonen eller ikke. I drøftingsdelen kommer jeg også inn på makt som en del av hjelperelasjonen, og hvordan maktforholdet både kan være i balanse og i ubalanse. Oppgaven tar til slutt for seg hvordan selvutvikling og bevissthet rundt egne følelsesuttrykk vil påvirke forståelsen av den andre samt ens egen rolle som hjelper.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleAutentisitet i den profesjonelle hjelperelasjonen: En Q-metodolgisk studie av læreres og helsepersonells subjektive opplevelse av å inkludere egne følelser i møte med den andrenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel