Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvaldnb_NO
dc.contributor.advisorAubert, Anne-Marienb_NO
dc.contributor.authorKunz, Maynb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:05Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:05Z
dc.date.created2012-06-26nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier537224nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271680
dc.description.abstractFokuset i denne kvalitative forskningsstudien er å utforske hvordan det oppleves for rådgivningsstudenter å praktisere qigong, en selvhjelpsmetode innenfor tradisjonell kinesisk medisin, for videre å kunne se om qigong kan være et alternativ i praktisering av ”mindfulness”, eller oppmerksomhetstrening som det kalles på norsk. Forskningsspørsmålet er: ””Mindfulness” for rådgivningsstudenter…Hvordan oppleves qigong som selvutviklingsog selvhjelpsmetode blant rådgivningsstudenter og kan qigong være et alternativ i praktisering av ”mindfulness”?” Det ble tatt utgangspunkt i litteratur og tidligere forskning som omhandler bl.a. relasjoner og utfordringer i rådgivning, ”mindfulness” som hjelp og verktøy i rådgivning og qigong som en ”mindfulness” metode. Forskningsdeltakerne deltok på et 13 uker langt kurs i qigong og leverte inn tre refleksjonslogger som utgjør datamaterialet i forskningsstudien; én etter første kursgjennomgang, én etter kursslutt og én halvannen måned etter kursslutt. Temaene fysiske og følelsesmessige reaksjoner og mentale prosesser var til stede i både første og andre refleksjonslogg, mens temaene i tredje logg var fysiske, følelsesmessige og mentale endringer som f.eks. økt bevissthet rundt forholdet mellom hode og kropp, økt energi og overskudd, avspenthet, harmoni og balanse, glede, indre to, økt selvaksept og aksept for andre. Samtlige forskningsdeltakere meddelte at de hadde intensjon om å fortsette å praktisere en eller flere av formene for qigong som var blitt undervist i kurset. Resultatene av denne undersøkelsen viser at qigong kan være en selvutviklings- og selvhjelpsmetode for rådgivningsstudenter som oppleves positivt, gir raske resultater på flere plan og kan være hensiktsmessig både personlig og profesjonelt. Qigong ser derfor ut til å være en metode som det kan være verdt å vurdere som et alternativ i praktisering av ”mindfulness”.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this qualitative study was to explore the effects of qigong on counseling students, and the possibility to use qigong as a form of teaching mindfulness. Qigong is an ancient Chinese mindfulness practice involving both movement and meditation. The students participated in a 13-week mindfulness-based course in qigong, and responded in writing after an initial experience of qigong, after 13 weeks and then again after 19 weeks. Three general themes emerged in the initial experience of qigong: physical reactions, emotional reactions and awareness of mental processes. These themes were also present after 13 weeks at the end of the course. 6 weeks later in the last set of responses the students focused on physical, emotional and mental changes. The students expressed different preferences for and experiences with the different qigong practices they had been introduced to. The accessible nature of qigong also seemed of importance to the students. All students reported intentions of integrating qigong practices into their future lives. The results of this study indicate that teaching the practice of qigong may have positive implications for counseling students. Practicing qigong seems to have the ability to produce immediate physical, emotional and mental reactions, and over time changes like increase in energy level, relaxation, harmony, happiness, calmness, increased awareness as well as selfacceptance and acceptance of others. Qigong therefore seems to be an alternative practice to consider of teaching mindfulness.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleMindfulness for rådgivningsstudenter: Hvordan oppleves qigong som selvutviklings- og selvhjelpsmetode blant rådgivningsstudenter og kan qigong være et alternativ i praktisering av mindfulnessnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel