• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rådgiver som brobygger: En Q-metodologisk studie av konfliktrådmegleres subjektive opplevelse av å legge til rette for ansvarliggjøring hos partene i meglingsmøtet

Rånes, Helle Garberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
473612_FULLTEXT02.pdf (793.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/271674
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1879]
Abstract
Formålet med denne mastergradsstudien er å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvordan rådgiver kan legge til rette for å skape ansvarliggjøring hos rådsøker, og se på hvordan rådgiver kan legge til rette for en slik prosess i møte med rådsøker. Jeg ønsker også å bidra til en større erkjennelse av utfordringene ved å ha en intensjon om å forholde seg nøytral i dette møtet, og en økt bevissthet omkring maktfenomenet. Studien er bygget på problemstillingen; Hvordan opplever en konfliktrådsmegler å fasilitere parter i en konflikt til å ta ansvar for å finne en løsning?

Det empiriske forskningsmaterialet er samlet inn ved bruk av Q-metodologi, hvor 20 konfliktrådsmeglere har gjennomført en Q-sortering. De har sortert 36 utsagn knyttet til tilretteleggelse av et meglingsmøte ut fra sorteringsbetingelsen: "Min egen opplevelse av den beste måten å tilrettelgge for at parter i en konflikt skal ta ansvar for å finne en løsning". Forskningsdeltakernes subjektive erfaringer dannet med andre ord grunnlaget for sorteringen, og gjennom faktoranalyse av det empiriske materialet kom jeg frem til fire faktorer som beskriver deres opplevelser. Med utgangspunkt i disse opplevelsene ser det ut til at det finnes ulike opplevelser omkring rådgivers tilretteleggelse for å skape ansvarliggjøring hos rådsøker. Den første faktoren vektla å lytte, skape dialog, og mulighet for endring. Den andre faktoren framhevet det å lytte og forstå, og en uavhengig megler. Den tredje faktoren har fokus på kjemi, å lytte, og meglerens påvirkning. Den fjerde faktoren vektla det å lytte, og en usynlig megler. Disse funnene er blitt drøftet gjennomgående i studien og satt i sammenheng med relevant teori.
 
The objective of this master thesis was to contribute to awareness and more knowledge about how counselors can facilitate accountability in the helpee, and look at how counselors can facilitate such a process in the encounter with the helpee. I wish to contribute to a greater recognition of the challenges of having an intention to remain neutral in this encounter, and an increased awareness regarding the aspect of power. The thesis is built on the research question; How do a conflict mediator experience to facilitate parties in conflict to take responsibility for finding a solution? In this study the empirical research data is collected through the use of Q-methodology, where 20 conflict mediators have conducted one Q-sorting each. They have ordered 36 statements regarding the mediators facilitation of a mediation meeting from the sorting condition; "My own experience of the best way to facilitate parties in conflict to take responsibility for finding a solution". Due to this, research participants' subjective experiences formed the basis for the sorting. Through factor analysis of the empirical material I came up with four factors that describe their experiences. Based on these experiences, it appears that there are different experiences concerning the counselors’ facilitation of responsibility. The first factor emphasized listening, creating dialogue, and possibility for change. The second factor pointed out listening and understanding, and an independent mediator. The third factor focused on chemistry, listening, and the mediators’ influence. The fourth factor highlighted listening, and an invisible mediator. These findings have been discussed throughout the thesis and are seen in the context of relevant theory in the counseling field.
 
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit