Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvaldnb_NO
dc.contributor.authorØstensen, Anne Turid Lothenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:45:01Z
dc.date.available2014-12-19T14:45:01Z
dc.date.created2012-01-06nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier473516nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271662
dc.description.abstractDenne masteroppgaven belyser hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til den demente endres i takt med sykdomsutviklingen. Gjennom en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming har jeg foretatt et semistrukturert intervju av tre voksne personer som er barn av en dement mor eller far. Demens er en sammensatt sykdom som rammer mange funksjoner, både fysisk og psykisk. For å forstå hvilken sykdom de voksne barna må forholde seg til, presenterer jeg faktakunnskap om demens og de vanligste symptomene som kan følge diagnosen. Denne presentasjonen er slik konteksten for masteroppgaven. Oppgavens teoretiske grunnlag forøvrig er rådgivningsrelatert, og viser til hvordan man kvalitativt kan forholde seg til andre mennesker. Essensen i datamaterialet presenteres gjennom seks hovedkategorier, der disse representerer funn og slik gir svar på problemstillingen. Første kategori er "Fra det vante til det usikre – en glidende overgang". Denne kategorien forteller litt om tiden før mor eller far ble syk, om usikkerheten som kan oppstå når barnet får mistanke om at mor eller far er dement, men også hvilken betydning denne endringen får for barna. Andre kategori omhandler "Fra å tenke og føle rundt en ny situasjon – til å se behovet for åpenhet", og sier noe om hvilke følelser barn kan kjenne på når diagnosen er et faktum, men også hvorfor de mener det er viktig å gi kunnskap om sykdommen til andre. Tredje kategori har jeg valgt å kalle "Dialogen; mellom enveiskommunikasjon og et ønske om gjensidig forståelse". Denne kategorien forteller om hvordan dialogen med den demente kan utspille seg. Fjerde kategori heter " Når mor eller far glemmer mer og mer, og ikke får til det som før var lett". Kategorien forteller om hvordan barna opplever og forholder seg til at deres mor eller far glemmer, og også behovet for mer hjelp i dagliglivet. Den femte kategorien tegner et bilde av hvordan de voksne barna setter fokus på de små gledene i hverdagen, og også hvordan humor brukes for å takle det som er vanskelig. Denne kategorien heter "Å se det positive i det vanskelige". Den siste kategorien er "Omsorg og støtte – en avhengighetsrelasjon?", og forteller om hvorvidt den demente er avhengig av sine barn. Masteroppgaven diskuterer deretter funn fra analysen sett i lys av det rådgivningsteoretiske perspektivet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectvoksne barnno_NO
dc.subjectdemensno_NO
dc.title"Når voksne barn har en dement mor eller far": En kvalitativ studie om hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til de demente endres i takt med sykdomsutviklingennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel