Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerødnb_NO
dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannahnb_NO
dc.contributor.authorFenne, Eli Holmquistnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:44:56Z
dc.date.available2014-12-19T14:44:56Z
dc.date.created2011-10-06nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier446150nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271632
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan karriereveiledere praktiserer helhetlig karriereveiledning ut fra forskningsspørsmålet: Hvordan forstår og erfarer karriereveiledere helhetlig veiledningspraksis? Hensikten har vært å fremskaffe kunnskap om helhetlig karriereveiledning, basert på praktisk innsikt og teori. Ut fra dette ønsker jeg å kunne bidra på forskningsfeltet til en klarere forståelse av det helhetlige begrepet, av teori og praksis. Det teoretiske grunnlaget bygger på senmodernistiske teorier og praktiske orienteringer basert på sosialkonstruksjonistiske grunntanker, hvor den eksistensiell-humanistiske retningen er sentral. Disse danner et bakteppe for arbeidet med tematikken og min teoretiske forståelse av helhetlig karriereveileding. Data er basert på kvalitative intervju med tre veiledere som jobber ut fra en helhetlig forståelse. Jeg har brukt den konstant komparative metoden som utgangspunkt for analysen. Funnene fremstilles gjennom seks kategorier: "Livsrommet", "Rådsøkers historie", "Tester for å kartlegge", "Hvem er jeg", "24-timers menneske" og "Veilederen som instrument". Disse kategoriene blir sammenfattet i en overordnet kategori: "Helhetlig karriereveiledning som læringsprosess". Her fremheves økt bevissthet, erkjennelse og læring som et mål for veiledningsprosessen. Dette blir billedliggjort i en modell som viser hvordan kategoriene henger sammen, og hva som synes sentralt i en helhetlig praksis.nb_NO
dc.description.abstractGrounded in my research question, "how do career counselors understand and experience holistic career practices?", this study investigates how career counselors practice holistic career counseling. Based on booth theory and practical knowledge, the purpose has been to gain insight into holistic career counseling. My contribution to the field is to make a better understanding of the holistic term, from booth a theoretical perspective and a practical view. The theory in this study is based on late modernistic theories as well as practically oriented thoughts from social constructionism principals, where existential humanism is central. Together these form the basis for my work and theoretical understanding of holistic counseling. Qualitative interviews with three career counselors practicing holistic career counseling create the foundations for the data used in the study. My findings are presented through six categories: "Life-space", "Helpee`s history", "Tests to map", "Who am I", "24-hour human" and "Counselor as the instrument". These categories are summarized in one main category, "Holistic career counseling as a learning process". In this category increased awareness, recognition and learning is emphasized as goals in the counseling process. This is visualized in a model, which shows how the categories relate to each other and the most central concept of holistic counseling.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subject(helhetlig) karriereveiledningno_NO
dc.title"Jeg tenker at alt henger sammen. Vi henger sammen. Delene henger sammen": Helhetlig karriereveiledning. Karriereveilederes erfaring med helhetlig karriereveiledningspraksis. En kvalitativ studienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel