Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsbekk, Siljenb_NO
dc.contributor.authorSvendsen, Ragnhildnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:43:19Z
dc.date.available2014-12-19T14:43:19Z
dc.date.created2014-07-11nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier733831nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/271236
dc.description.abstractPlassering i fosterhjem utgjør en stor omveltning i barns liv. Disse barna tar gjerne med seg erfaringer og opplevelser fra tidligere som kan medføre ulike utfordringer med tanke på normalutvikling. God tilpasning i fosterhjem kan fungere som en beskyttelsesfaktor mot disse negative påvirkningene, og det er derfor viktig å identifisere faktorer som kan medvirke til en bedre tilpasning for barn i fosterhjem. Tilpasning ble her definert som god sosial, kognitiv, emosjonell og psykososial fungering, i tillegg til fravær av psykiske helseplager. Etter en forskningsgjennomgang ble faktorer ved barnet (temperament, personlighet, motivasjon, alder, grad av atferdsvansker og resiliens) og faktorer ved fosterforeldrene (tilstedeværelse som en trygg base, aksept, varme, omsorg, holdninger, oppfatninger, støtte, erfaring og håndtering av atferdsvansker) identifisert som relevant for barns tilpasning til fosterhjem. Interaksjonen mellom barna og fosterforeldrene, kontakt og samvær med biologiske foreldre og strukturelle forhold (selve plasseringssituasjonen, stabilitet og plassering sammen med søsken) ble også identifisert som relevante faktorer.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.titleFaktorer som fremmer god tilpasning hos barn plassert i fosterhjemnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber47nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel