dc.contributor.advisor | Svendsen, Birgit | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Ryum, Truls | nb_NO |
dc.contributor.author | Ljønes, Rannveig Fjellvang | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:42:46Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:42:46Z | |
dc.date.created | 2013-03-18 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 611672 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270993 | |
dc.description.abstract | Til tross for at bekreftelse lenge har blitt ansett som en viktig del av terapi både av klinikere og teoretikere, er ikke dette et begrep som har en sentral plass i psykoterapilitteraturen. Killingmo, Schibbye, Greenberg og Linehan trekker frem bekreftelse som en sentral terapeutisk intervensjon ut fra ulike teoretiske ståsted. Hva bekreftelse som intervensjon i terapi innebærer vil bli belyst og diskutert med utgangspunkt i disse fire perspektivene. Bekreftelse kan forstås som en formidling til klienten om at han er sett og forstått og at hans opplevelse har gyldighet. Bekreftelsen har blant annet som mål å styrke klientens selvfølelse og tenkes å være spesielt viktig i øyeblikk i terapi der klienten kjenner seg særlig sårbar. To av perspektivene trekker eksplisitt paralleller mellom bekreftelse og affektinntoning i terapi, og likheter og forskjeller mellom disse terapeutiske prosessene vil bli utforsket. Affektinntoning tenkes å være en essensiell del av bekreftelse. Det å gjenkjenne øyeblikk i terapi der klienten er sårbar, og kunne bekrefte klienten både verbalt og nonverbalt, blir viktige terapeutiske ferdigheter. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | En teoretisk undersøkelse av bekreftelse som terapeutisk intervensjon | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 64 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt | nb_NO |