Ungdommers seksualitet og implikasjoner for forebygging av seksuelle krenkelser mellom unge: En kvantitativ studie blant tiendeklassinger i Trondheim
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [2883]
Abstract
Denne studien har hatt som formål å utvikle forståelse av ungdommer og seksualitet som kan brukes i forebygging av seksuelle krenkelser blant unge. Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse blant 14-16-åringer i Trondheim bidrar studien med kunnskap om ungdommers seksuelle forventninger, holdninger og erfaringer. Undersøkelsen har dermed en bred innfallsvinkel til seksualitet i et ungt utvalg hvor flesteparten er i starten av sin seksuelle utforskningsprosess hvor de prøver ut sin seksualitet sammen med andre for første gang. Studien avdekker kjønnsforskjeller som kan ha viktige implikasjoner for forebygging av seksuelle krenkelser blant jevnaldrende. Jentene er i gjennomsnitt yngre når de innleder et aktivt seksualliv, de har lavere selvaktelse, de mener i større grad at sex hører hjemme i en nær og forpliktende relasjon, de er mer avventende og mindre positive til første samleie, de bekymrer seg mer for negative konsekvenser av samleie og de ser sjeldnere på pornografi. Ved nærmere undersøkelse av hvilke variabler som kan forklare forventninger til første samleie viser det seg at pornografibruk trer fram som en sentral faktor hvor høyt forbruk av porno predikerer positive forventinger. Å være jente, samt å ha holdninger i tråd med kjærlighetsnormen, ser ut til å predikere bekymringer for negative konsekvenser av å samleiedebutere. Høy selvaktelse og holdninger i tråd med kjærlighetsnormen gir økt sannsynlighet for å ha opplevd første samleie som positivt. Studiens funn indikerer at pornografibruk, selvaktelse og holdninger til kjærlighetsnormen bør studeres nærmere i sammenheng med seksuelle krenkelser blant unge. Disse resultatene kan danne utgangspunkt for seksualundervisning om gjensidighet i seksuelle relasjoner for å styrke ungdommers interaksjonskompetanse. Gjennom økt bevissthet om kjønnsforskjeller i seksuelle holdninger, forventninger og erfaringer kan en del seksuelle krenkelser mellom ungdom forebygges.