Show simple item record

dc.contributor.advisorTvedt, Sturle Danielsennb_NO
dc.contributor.authorSteen, Einarnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:11Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:11Z
dc.date.created2011-11-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier453169nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270732
dc.description.abstractMålsetningen med denne oppgaven er å styrke endringsagenter sine forutsetninger for å fremme sunne omstillingsprosesser. Den tar utgangspunkt i råd fra forskningsprosjektet Sunne omstillingsprosesser. Prosjektet har vist at innsikt i normer, et hensyn til mangfold, lederes tilgjengelighet, konstruktiv konflikthåndtering og tidlig rolleavklaring er betydningsfullt for en sunn omstillingsprosess. Med dette utgangspunktet redegjør oppgaven for menneskelige forutsetninger som kan svekke rådenes praktiske nytteverdi. Oppgaven bygger på et aksjonsvitenskapelig rammeverk, som synliggjør avviket mellom kunnskap og ferdighetene mennesker benytter i praksis. Skillet tilsvarer avviket mellom uttrykt teori og bruksteori. Aksjonsvitenskap har redegjort for ubevisste kognitive og kommunikative ferdigheter, som svekker individets og organisasjonens muligheter for læring. Ferdighetene er benevnt modell I bruksteori. Oppgaven drøfter hvordan modell I kan svekke anvendeligheten av råd fra Sunne omstillingsprosesser, og hvordan en alternativ bruksteori, modell II, kan kompensere for dette. Oppgaven belyser hvordan intervensjoner for å fremme modell II ferdigheter kan styrke arbeidet med å gjennomføre sunne omstillingsprosesser.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleSunne omstillingsprosesser i et aksjonsvitenskapelig perspektiv: Hvordan kan modell II bruksteori fremme sunne omstillingsprosesser?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber69nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record