Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Annenb_NO
dc.contributor.authorBruvoll, Tonjenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:07Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:07Z
dc.date.created2011-09-20nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier442020nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270706
dc.description.abstractDette prosjektet tar for seg hvordan aleneforeldre opplever forholdet mellom arbeidsliv og familieliv, og da spesielt hvilke faktorer som kan fungere modererende mellom arbeidsliv og familieliv. Arbeid og familie er to domener med ulike krav og forventninger, og dersom de ikke er overkommelige kan det føre til konflikt (Greenhaus & Beutell, 1985). Balanse mellom de to domenene blir ofte definert som fravær av konflikt (Frone, 2003). Prosjektet har en kvalitativ tilnærming og jeg har brukt intervju som metode for å samle inn data. Kriterier for å bli inkludert som informanter var at de var alene om hovedomsorgen for mindreårige barn og at de arbeidet som kunnskapsarbeidere. Som overordnet kategori er jeg kommet frem til aleneskap, som representerer konteksten som resultatene må sees i. Hovekategoriene er organisering av tid og håndtering av krav, og disse har tre underkategorier hver som representerer de modererende faktorene. Jeg vil argumentere for aleneskap som et alternativ til toforeldreskapet. Alle kategoriene, utenom kontinuerlig ansvar, er funnet å fungere modererende både i forhold til konflikt og balanse. Kontinuerlig ansvar fungerer modererende kun i forhold til konflikt. Det eksisterer lite forskning på aleneforeldre, og det er helt klart behov for mer forskning.  nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleHverdagens balansekunstnere: Om aleneforeldres opplevelse av forholdet mellom arbeidsliv og familielivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel