Lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag: Læreres oppfattelse og håndtering av lesing i naturfag på ungdomstrinnet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270325Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Sammendrag
Denne studien har som hensikt å beskrive naturfaglæreres forståelse og håndtering av leseopplæringen i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. Lesing ble implementert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet i 2006, etter at resultater fra blant annet PISA-undersøkelsen viste at norske elever ikke klarte å tilegne seg grunnleggende ferdigheter i løpet av grunnskolen i tilstrekkelig grad. Lite forskning har blitt gjennomført når det gjelder lærernes rolle i leseopplæringen i naturfag etter innføringen av Kunnskapsløftet (2006), og det er derfor viktig med forskning som kan bidra til større innsikt i læreres undervisningspraksis når det gjelder lesing som grunnleggende ferdighet.
Studiens problemstilling har følgende formulering: Hvordan oppfatter og håndterer lærere lesing i naturfagundervisingen på ungdomstrinnet? For å belyse dette omhandler studiens forskningsspørsmål hvorfor lesing er viktig i naturfag, hvilken forståelse lærerne har av leseopplæring i skolen, hvordan lærerne oppfatter at elevene leser og hva de eventuelt gjør for å rette på dette og hvilken forståelse og bruk lærerne har av lesestrategier i naturfagundervisningen.
For å besvare overnevnte er det foretatt en kvalitativ studie med semistrukturerte intervju som metode for datainnsamling. Utvalget i studien består av åtte naturfaglærere som er rekruttert gjennom direkte kontakt med skolenes rektor, eller gjennom bekjente av forskeren. Fire av lærerne har gjennomgått kursing om lesing i alle fag.
Studien viser at lærerne har godt begrep om hva leseopplæring i skolen innebærer, hva som kjennetegner en god leser og hva lesestrategier betyr. Studien viser også at lærerne enes om at mange av deres elever opplever naturfaget som vanskelig, mye på grunn av det naturvitenskapelige språket. På tross av dette kan det se ut som leseopplæringen blir sett på som en egen del av faget og at den bortprioriteres til fordel for andre elementer i undervisningen.
Lærernes utsagn indikerer at det er behov for kompetanseheving i forbindelse med integrering av lesing i naturfagsundervisningen, samt bevisstgjøring rundt deres praksis. Det kan også være av interesse å se utdanningsinstitusjoners vektlegging av studentenes didaktiske kompetanse på området, samt effekten av strategiplaner i skolen og kursing av lærere.