• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilpasset opplæring for særlig sterke naturfagelever på ungdomstrinnet: Hvordan ser lærere og rektorer på bruk av akselerasjon og berikelse som metoder for tilpasning?

Ng, Therese Hatlen
Master thesis
Åpne
613123_FULLTEXT01.pdf (Låst)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/270321
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1454]
Sammendrag
Tradisjonelt har det vært et manglende fokus på de særlig faglig sterke elevene i Norge, og den rådende holdningenhar vært at de elevene som presterer høyt uansett vil klare seg. På bakgrunn av dette finnes det lite norsk forskning og norske publikasjoner omkring dette temaet. Formålet med denne studien er å undersøke lærere og rektorers syn på bruk av akselerasjon og berikelse som metoder for å tilpasse undervisningen for de særlig faglig sterke naturfagelevene. Studien har et hovedfokus på akselerasjon ved å ta fag fra videregående opplæring mens eleven fortsatt går i ungdomsskolen. Denne muligheten åpnet Kunnskapsdepartementet for i 2008 gjennom å fastsette en ny paragraf i forskrift til Opplæringsloven.

Studien er basert på kvalitative intervju med tre rektorer og fire lærere ved tre ulike ungdomsskoler i Midt-Norge, samt med en representant fra Oppvekst-og kulturetaten. Intervjuene ble tatt opp med diktafon, transkribert og deretter analysert ved bruk av temasentrert analyse. Studiens problemstilling er delt inn i fem forskningsspørsmål som fokuserer på kjennetegn på de særlig faglig sterke elevene, hvordan undervisningen tilpasses til denne elevgruppen i dag, hvordan undervisningen ideelt sett kunne blitt tilpasset, samt erfaringer med og holdninger til bruk av berikelse og akselerasjon.

Studiens resultater viser at akselerasjon og berikelse i stor grad er ukjente begreper i den norske skolen, og akselerasjon som metode for tilpasning av undervisningen for de særlig faglig sterke elevene er lite brukt i naturfag. Studien viser videre at alle informantene mener at det bør være mulig å ta fag fra videregående opplæring for de elevene som ikke får tilstrekkelige utfordringer, men det blir trukket frem flere utfordringer med gjennomføring av denne ordningen. Berikelse er en noe mer utbredt metode for tilpasning og synet på denne metoden er mer positivt enn synet på akselerasjon. Nesten alle tilpasningene som gjøres i skolen i dag kan klassifiseres som berikende tiltak, og alle forslagene til hvordan man best kan tilpasse undervisningen til de særlig faglig sterke naturfagelevene er berikende.

Ut fra studiens resultater kan vi konkludere med at informantene i denne studien har lite erfaring med bruk av akselerasjon som metode for tilpasning, og at det er store forskjeller mellom de enkelte lærerne og rektorene. Det er derfor viktig å sørge for økt fokus på de særlig faglig sterke elevene, samt mer omtale av elevgruppen under lærerutdanningen. Et viktig tiltak er å bevisstgjøre lærere og rektorer i forhold til de mulighetene for tilpasning som fins for de særlig faglig sterke elevene.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanning

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit