Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstern, Anna-Lenanb_NO
dc.contributor.advisorKristoffersen, Børgenb_NO
dc.contributor.authorSæterstad, Torillnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:41:01Z
dc.date.available2014-12-19T14:41:01Z
dc.date.created2013-03-26nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier613104nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270315
dc.description.abstractDenne studien søker kunnskap om betydning av et kunstfaglig anslag i undervisning, og motivasjonsfaktorer for kunstfaglig arbeid hos elevene. Gjennom deltakelse i en kunstfaglig læringsprosess ledes elevene mot en kunstfaglig erfaring. Det er elevenes opplevelse og forståelse av denne prosessen som gir grunnlag for studien, og det er deres perspektiv som utgjør studiens undersøkelses- og utviklingsfelt. Resultat i denne studien kan bidra til å forme og utvikle en undervisningspraksis for slik læring i skolen. Anne Bamfords (2012) forskning viser at de estetiske fagenes plass av antall timer i grunnskolen er redusert fra 20% til 12,4% i løpet av de siste ti årene. Det innebærer at elevene i mindre og mindre grad får praktisk-estetisk erfaring og kompetanse gjennom skolen. Spørsmål om faglig innhold og kvalitet i skolen gir grunnlag for å reflektere over hva som fremmer elevers læring, og hva som representerer god undervisningsmetode. Forskning kan gi økt kunnskap om betydningen av faglig innhold og ønsker vi har for skolen. Verk av de to gatekunstnerne som kaller seg Dolk og Pøbel, samt av den nordnorske kunstneren Rune Johansen har fungert som tema gjennom læringsprosessen, og det er deres kunstneriske produksjon som er gitt rolle som inspirasjons- og motivasjonsfaktor. Et tema som kommuniserer til og med målgruppen skaper en meningsfull læringsprosess når den involverer og inviterer til eget skapende arbeid. Studien er satt inn i et sosiokulturelt, kunstdidaktisk og dramaturgisk teoriperspektiv, og resultat presenteres tilknyttet disse perspektivene. Et spesifikt undervisningsopplegg ble designet i tråd med føringer fra de tre teoriperspektivene. Elevenes møte og deltakelse gjennom dette undervisningsopplegget har gitt kunnskap og erfaring som kan bidra til større forståelse for temaet de har utforsket. Når temaet motiverte elevene til eget kunstfaglig arbeid hadde det sammenheng med at elev og lærestoff var i god dialog, og at undervisningen lyktes i å knytte det faglige innholdet til elevenes personlige erfaringer. En oppsummerende karakteristikk av dette kunstfaglige anslaget er at det skaper en kunstfaglig interesse hos elevene, og leder dem inn i deres egen skapende aktivitet. Læringsprosessen fremstår med en egen integritet der verdien av faget i seg selv er rådende.nb_NO
dc.description.abstractThe aim of this study is to contribute to more knowledge about the importance of a hook connected to street art for the involvement of young pupils in artistic work in a classroom project. Through a process of involvement the pupils were invited into an aesthetic experience. How this process was perceived and articulated by the pupils provides the empirical basis for the research. The result is intended to contribute to a better understanding and development of didactical thinking in art-based learning processes in the school. Anne Bamford’s (2012) research shows that through the last ten years the aesthetic subjects taught in our schools have experienced a decline from 20% to 12,4% of the total curriculum. As a consequence pupils gain less and less practical-aesthetic experience and competence during their basic education. Raising questions related to content and quality in the school curriculum gives reason to reflect on what promotes the pupils learning and what constitutes good teaching method. Further research is important in order to get knowledge about the various impact and significance of different subjects taught in our schools, especially related to the articulated results we strive towards. Artistic works by the two street-artists Dolk and Pøbel, as well as the Northern Norwegian artist Rune Johansen, have served as a theme throughout this process, playing an important role for the pupils’ inspiration and motivation. A theme, that communicates with and engages the target group, creates a meaningful learning process and invites the pupils to engage themselves in creative work. Theoretically this research is based on a socio-cultural, art-didactic and dramaturgical perspective. A didactical approach to art-based teaching was developed based on the perspectives presented. The results show that the pupils’ engagement in the project provided them with experiences and knowledge about the theme explored. The result showed that the topic motivated the pupils in their own artistic work, because the pupils and the teaching materials were in dialogue. This project managed to connect basics of the subject content to the pupils’ personal experiences. A summarizing description of this art-based hook is that it creates an artistic interest among the pupils, which leads them into their own artistic activities. The learning process emerges with its own integrity as a value of the subject itself.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO
dc.subjectdramaturgical hooken_GB
dc.subjectstreet arten_GB
dc.subjectsociocultural perspectiveen_GB
dc.subjectarts educationen_GB
dc.subjectclassroom reseachen_GB
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectdramaturgisk anslagno_NO
dc.subjectgatekunst sosiokulturelt perspektivno_NO
dc.subjectkunstdidaktikkno_NO
dc.subjectklasseromsforskningno_NO
dc.titleGatekunst av Dolk og Pøbel som anslag i en kunstfaglig læringsprosess på mellomtrinnet i grunnskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Program for lærerutdanningnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel