Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTislevoll, Snefridnb_NO
dc.contributor.authorVassnes, Silvianb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:14Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:14Z
dc.date.created2014-10-20nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier756859nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270128
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er frafall i videregående opplæring. Dette er et aktuelt tema, da kun 69% av de som går studieforberedende utdanningsprogram og 55% av de som går yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører videregående opplæring i løpet av fem år (SSB, 2013). Det har nasjonalt blitt forske mye på frafall i videregående skole. Hovedvekten av forskningen fokuserer på identifisering av årsaker og faktorer som fører til frafall. Forskning på mulige tiltak er også sentralt. Felles for de fleste tiltak som blir presentert er at de ofte er generelle og ikke går særlig i dybden. De fleste tiltakene som blir lagt frem er på systemnivå som for eksempel styrket kompetanse rundt eleven eller fokus på ekstra oppfølging i overgangsfaser. Denne masteroppgaven tar for seg tidligere elevers erfaringer med frafall i yrkesfaglig opplæring. problemstilling er formulert: ”Hva ligger bak to utvalgte elever sine beslutninger om å avslutte sin yrkesfaglige opplæring, og hva mener de kunne vært gjort annerledes for at de skulle ha ønsket å fullføre opplæringen?” Dette er en kvalitativ studie, der problemstillingen besvares ut i fra intervjuene med to elever som har avsluttet sin yrkesfaglige utdanning sett i lys av kontekst, tidligere forskning og valgt teori. Jeg har arbeidet med oppgaven induktivt, noe som vil si at teorien er valgt på bakgrunn av innholdet i intervjuene. I teoridelen skriver jeg om selvoppfatning (Skaalvik & Skaalvik 2011) der selvverd, selvvurdering og forventning om mestring er viktige faktorer. Videre skriver jeg om tilpasset opplæring som i følge Imsen (2009) er viktigere og viktigere jo eldre eleven blir. Deretter ser jeg på skolelivskvalitet (Tangen 2012c) og KART-modellen som er utviklet som et hjelpemiddel for å undersøke elevens skolelivskvalitet. Til sist skriver jeg om yrkesvalgmodenhet (Andreassen, Hovdenak & Swahn, 2008) som er viktig for å ta riktige valg i med tanke på utannings- og yrkesretning. I resultatene av undersøkelsen kommer jeg ut fra min tolkning frem til at begge forskningsdeltakerne selv mener at mangel på tilpasset opplæring er den viktigste faktoren for at de valgte å avslutte sin yrkesfaglige opplæring. Sett i lys av tidligere forskning og valgt teori tolket jeg det slik at selvoppfatning, skolelivskvalitet og yrkesvalgmodenhet også spiller en viktig rolle for forskningsdeltakerne i valget om å avslutte opplæringen. Dette er faktorer som ikke bare handler om elevens evner og forutsetninger, men som omhandler hele mennesket med tanker og følelser. Etter min mening er de faktorene som jeg i denne oppgaven trekker frem som avgjørende for om eleven ønsker å fullføre den videregående opplæringen viktige forhold som det blir fokusert for lite på i skolen. Jeg mener det er viktig at både lærere og foreldre får kjennskap til viktigheten av å fokusere på hele mennesket, slik at de kan være med på å legge til rette for at flest mulig av elevene ønsker å fullføre opplæringen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleFrafall i videreående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber79nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel