Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveit, Arnenb_NO
dc.contributor.authorAmdal, Oddveig Reginenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:12Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:12Z
dc.date.created2014-10-07nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier753188nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270112
dc.description.abstractI denne oppgaven valgte jeg en kvalitativ metode og et kvalitaivt forskningsintervju for å få tak i hva lærerene vektlegger for å oppnå kontakt med elevene. Oppgavens problemstilling har vært; Hva legger lærere på yrkesfaglig utdanningsprogram vekt på i etablering av kontakt med sine elever? Tre lærere fra en videregående skole i Nord–Trøndelag har bidratt til at denne oppgaven har blitt til. Lærerne ble anbefalt av en rådgiver ved skolen og valgt ut fra engasjement, omdømme, og at de hadde jobbet spesielt tett opp imot sine elever de siste årene med tanke på at flest mulig skulle gjennomføre. Datainnsamling ble gjennomført via intervju, som ble tatt opp på diktafon. Opptakene ble transkriptert og analysert. Jeg søkte svar på hva lærere vektlegger i å oppnå kontakt med elevene gjennom erfaringer og opplevelser de har i møte med eleven. Resultatet av analysen viser tre kategorier som belyser informantenes felles vektlegging i å etablere kontakt med elevene. Hva informantene legger vekt på kunne samles under: 1: forutsetninger for å etablere kontakt og bygge relasjon, 2: å etablere kontakt og å knytte bånd og 3: nærhet og distanse i relasjon. Jeg har drøftet mine empiriske funn opp i mot valgt teori innenfor temaet lærer-elev-relasjon. I mine empiriske funn fant jeg at informantene vektlegger forutsetninger som proaktiv klasseldelse, klare rutiner og tydelige forventninger til elevene, samt betydningen av et nært kollegialt samarbeid. Informantene vektlegger å bli godt kjent med elevene i starten av et skoleår. De vektlegger elevens interesser og tilstreber å gi trygghet og tilhørighet. Videre vektlegger de å være en annerkjennede lærere som er bevisst på sin profesjonelle rolle. De empiriske funnene gir også et inntrykk av hva er utfordrende i å oppnå kontakt med elevene. Det kan være utfordrende i forhold til at det kommer elever fra ulike steder, samarbeid innad i skolen og noen ganger kan det være vanskelig å vite hvor nær eleven man skal være?nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title"Det handler om tillit, det handler om trygghet og det handler mange ganger bare om å vise at du er der": Lærer i den videregående skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber73nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel